Medlemsmødet 10. februar
Bestyrelsens mål
med mødet var, at få diskuteret de tunge økonomiske emner igennem
på et medlemsmøde, inden generalforsamlingen. Vi håber
det kan spare tid på den kommende generalforsamling, så
vi måske kan få plads til diskussioner, der er med til at
udvikle klubben.
Henrik Holm havde lavet et simuleret regnskab
i Excel for
svæveflyveklubben, for
et "standard-år", og med baggrund i det medlemstal vi
var ved nytår 2008. Samt med baggrund i
det materiel klubben p.t. er i besiddelse af. Vi
fik således i løbet af de 5 timer, en minutiøs
gennemgang af klubbens udgifter og indtægter. Herunder
ikke mindst principperne for afskrivninger og
hensættelser. Excel kunne naturligvis simulere alle
andre medlemstal og alle andre ændringer på forhold i
klubben. Vi fik tid til at overveje hvilke muligheder klubben
har...
Det blev under gennemgangen klart for de fremmødte at:
1. Klubbens største udgiftsposter hænger nøje sammen med
værdien
af vores fly-flåde.
Den største udgiftspost er afskrivningen af værdien på flåden.
Hvis vi ikke ønsker at reducere værdien af flåden, skal
klubben hvert år have indtægter til at opveje den
faldende værdi.
2. Klubbens likviditet er ikke truet på kort sigt.
Klubben har evne til at foretage investering i de tiltag
der er igangsat pt. Herunder spil og LS10. Efter
investeringerne
vil klubben dog have en gæld på ca. 450.000,-kr.
3. Efter
disse investeringer vil klubben have et likvidt overskud
på ca. 30.000 kr. pr. år før afskrivninger. Klubbens
egenkapital vil falde med ca. 200.000 kr. pr. år.
4. Klubben har ikke evne til at investere i flyflåden, for at
bibeholde
det nuværende niveau på lang sigt. Med de nuværende
indtægter, vil det ikke være muligt at
opretholde værdien. Det blev klart, at de besparelser der kan frembringes
på kort sigt,
slet ikke vil være nok.
Eneste mulige vej frem, vil være at øge klubbens
indtægter.
5.
Dimona.
Der er indkommet et forslag til generalforsamlingen om
et særskilt kontingent for flyet. Vi drøftede kontingentet
og tachoprisen der evt. skal fastsættes.
Det nuværende niveau for MOFA-kontingentet, vil ikke kunne bære
tilstrækkeligt af økonomien omkring Dimonaen. Det blev
fremført, at et billigere kontingent ville kunne bevare
flere TMG piloter i klubben - og give øget aktivitet.
Modsat fremførtes det, at f.eks. piloter der kun vil
flyve LS4 en gang i mellem, så også skulle have en rabat
- for på sigt at bevare denne pilotgruppe i klubben.
Tilgodese forskellige grupper. Vi tager det under alle
omstændigheder op senere, at snakke om en
eventuel ny kontingentstruktur - som en naturlig
forlængelse af workshoppen forrige weekend.
Gamle News - Kalender - Instruktørvagtliste - Slæbevagtliste - Flyudlån -
Bestyrelsesreferater