Aviator News nr. 31  
18. februar 2008        

Ny Dimona instruktør

Jens Albertsen sendte lørdag en beretning om en "kedelig flyvetur" til Aviator News.

...Johan Frey fortalte nemlig på chatten i torsdags, at han (Johan) nu også er uddannet til instruktør på "selvstart". Så fra nu af, kan han også uddanne medlemmerne i at flyve Dimona - og han fejrede det med at oplyse en stribe datoer, hvor han er ledig. Faktisk oprettede han så mange meddelelser i Dimonakalenderen, at det nærmest fik karakter af spam. Poul Erik tog derfor tyren ved hornene og oprettede en ny kalender, hvor det er muligt for TMG instruktører at tilkendegive de tidspunkter de er ledige på.

Så mangler du en Dimona instruktør, så gå ind på denne nye side og find ham her:  http://dimonainstruktoer.logp.dk  Hvis ellers din egen plan - og godt vejr - falder sammen med en ledig instruktør, skal du selvfølgelig som før booke Dimonaen på http://dimona.logp.dk Husk at give instruktøren besked hvis du booker en af hans ledige perioder.  (Johan Frey: johan at frey.dk  30276941)

Dét synes Jens vi skal gøre opmærksom på, hér på News. God idé. Aviator News bliver jo netop læst af flere medlemmer, end chatten gør. Og det er vigtigt for klubben, at vi får ventende medlemmer omskolet. Vi har en del nye piloter på venteliste til FTST flyvninger - dem glæder vi os til at komme til at flyve med. Så lad os få nogen af de gamle medlemmer omskolet hurtigt, så vi kan få sagt velkommen til de nye!

Her følger Jens' beretning...

 


En kedelig beretning om en triviel flyvetur..

Dimonaen booket i dag fra 12 til 14. Benzin påfyldt og DT udført ca. 12.30. Dyret skubbet ud med hjælp fra Niels Jørgensen. Start fra bane 29. Kraftig turbulens op til 800', derover strid, men stabil vind. Ud mod Limfjordskysten ved Livø i 2000' og undervejs kredse et par gange over Vilsted sø. Hjem igen i varierende højde og lave en landing i pænt kraftig skråvind og derefter en landing mere for at bevise, at det lille nummer kan jeg godt. (Dem, der evt. kiggede på henne fra vognhangaren bedes tie stille). Derefter dyret ind igen med hjælp fra Henrik Dalum.
Nej, intet at berette. Det var en fuldstændig udramatisk oplevelse og en i alle henseender kedelig tur for andre at høre om...


Jens foto af Vilsted nye sø, med Fur og Livø i baggrunden. større billede

Alligevel !! havde jeg det forrygende godt på køreturen hjem, og jeg sidder stadig med en fornemmelse af en supervellykket dag!
Bare det, at have forladt jordens overflade og mærke, at man flyver. Det er skønt. Og så midt i den allerværste vintermåned.
Det er ikke svæveflyvning, men det er flyvning, og det er dejligt!
 
Jeg så en hvidpudret mark, hvor der sad flere gæs, end der er håndtag og kontakter i Dimonaen, og jeg fik et par billeder af den nye sø ved Vilsted og sad ellers bare og kiggede (der er et fremragende udsyn) og nød det og kastede af og til et blik på instrumenterne, der viste, at alt var, som det skulle være.
 
Inden min start havde Johan fortalt, at hans instruktøreksamen forleden var foregået i ikke over 600'. Det ville jeg også prøve, så gassen af og ned mod trætoppene, men uha nej! Det stred i den grad mod min svæveflyveopdragelse at ligge og rode i den højde uden at være på landingsrunde. Det kunne jeg ikke lide, så gas igen og hurtigt op i et par tusinde fod med god til det hele.
Før og efter turen fik jeg sludret lidt med både den ene og den anden af dem, man ikke møder så tit om vinteren.
 
Hvorfor nu sådan en triviel beretning? Jo. Dimonaen er et fantastisk fly, der kan give dig gode flyveoplevelser i de perioder, hvor svæveflyvning er umulig - og gode rejseoplevelser om sommeren.
Lad være at vælge den mulighed fra!
Hvis du nogensinde har overvejet at lære det, så grib chancen nu, hvor Aviator har et enestående tilbud om instruktørtid (se http://dimonainstruktoer.logp.dk/ og http://groups.google.com/group/aviator---dimona ).
 
Lad dig ikke afskrække af de mange håndtag i cockpittet. Ganske vist kræves der ca. 100 timers erfaring i svævefly, før man skønnes moden til at klare bare eet enkelt håndtag mere  (flaps), så umiddelbart kan det godt virke overvældende, at en Dimona stort set består af motor, vinger og håndtag. Men der er ingen grund til bekymring. Hvert håndtag har en forståelig funktion, og det bliver hurtigt naturligt, hvilket af dem, man nu skal hive i. Og så er Dimonaen virkelig så nem og uproblematisk at flyve, som alle - også jeg - siger.
 
Hvis du tænker på omskoling, bliver chancen ikke bedre, end den er de næste par uger!!
 
Hilsen Jens

 

 

Gamle News - Kalender - Instruktørvagtliste - Slæbevagtliste - Flyudlån - Bestyrelsesreferater
Aviator News udsendes til klubbens registrerede e-mail adresser - kun 4 af vore aktive medlemmer modtager ikke denne mail.
Send en e-mail til sek at aviator.dk hvis du vil frameldes eller tilmeldes Aviator News  ...eller hvis du har en information at dele med medlemmerne her på Aviator News, eller hvis du mangler en information, eller noget andet...
Informationerne er mest for medlemmer af svæveflyveklubben - og kan godt være lidt indforståede - men alle er velkomne til at lytte med.