Jens Albertsen sendte lørdag en beretning om en
"kedelig flyvetur" til Aviator News.
...Johan Frey fortalte nemlig på chatten
i torsdags, at han (Johan) nu også er uddannet
til instruktør på "selvstart". Så fra nu af, kan
han også uddanne medlemmerne i at flyve Dimona -
og han fejrede det med at oplyse
en stribe
datoer, hvor han er ledig. Faktisk oprettede
han så mange meddelelser i Dimonakalenderen, at
det nærmest fik karakter af spam. Poul Erik tog
derfor tyren ved hornene og oprettede en ny
kalender, hvor det er muligt for TMG
instruktører at tilkendegive de tidspunkter de
er ledige på.
Så mangler du en Dimona
instruktør, så gå ind på denne nye side og find
ham her:
http://dimonainstruktoer.logp.dk
Hvis ellers din egen plan - og godt vejr -
falder sammen med en ledig instruktør, skal du
selvfølgelig som før booke Dimonaen på
http://dimona.logp.dk Husk at give
instruktøren besked hvis du booker en af hans
ledige perioder. (Johan Frey:
johan at frey.dk
30276941)
Dét synes Jens vi skal gøre opmærksom på, hér på
News. God idé. Aviator News bliver jo netop læst
af flere medlemmer, end chatten gør. Og det er
vigtigt for klubben, at vi får ventende
medlemmer omskolet. Vi har en del nye piloter på
venteliste til FTST flyvninger - dem glæder vi
os til at komme til at flyve med. Så lad os få
nogen af de gamle medlemmer omskolet hurtigt, så
vi kan få sagt velkommen til de nye!
Her følger Jens'
beretning...
En kedelig beretning om en triviel flyvetur..
Dimonaen booket i dag fra 12 til 14.
Benzin påfyldt og DT udført ca. 12.30. Dyret
skubbet ud med hjælp fra Niels Jørgensen.
Start fra bane 29. Kraftig turbulens op til
800', derover strid, men stabil vind. Ud mod
Limfjordskysten ved Livø i 2000' og undervejs
kredse et par gange over Vilsted sø. Hjem igen i
varierende højde og lave en landing i pænt
kraftig skråvind og derefter en landing mere
for at bevise, at det lille nummer kan jeg
godt. (Dem, der evt. kiggede på henne fra
vognhangaren bedes tie stille). Derefter dyret
ind igen med hjælp fra Henrik Dalum.
Nej, intet at berette. Det var en fuldstændig
udramatisk oplevelse og en i alle henseender
kedelig tur for andre at høre om...
Jens foto af Vilsted nye sø, med Fur og Livø i
baggrunden.
større billede
Alligevel !! havde jeg det forrygende
godt på køreturen hjem, og jeg sidder stadig med
en fornemmelse af en supervellykket dag!
Bare det, at have forladt jordens overflade og
mærke, at man flyver. Det er skønt. Og så midt i
den allerværste vintermåned.
Det er ikke svæveflyvning, men det er flyvning,
og det er dejligt!
Jeg så en hvidpudret mark, hvor der sad flere
gæs, end der er håndtag og kontakter i Dimonaen,
og jeg fik et par billeder af den nye sø ved
Vilsted og sad ellers bare og kiggede (der er et
fremragende udsyn) og nød det og kastede af og
til et blik på instrumenterne, der viste, at alt
var, som det skulle være.
Inden min start havde Johan fortalt, at
hans instruktøreksamen forleden var foregået i
ikke over 600'. Det ville jeg også prøve, så
gassen af og ned mod trætoppene, men uha nej!
Det stred i den grad mod min
svæveflyveopdragelse at ligge og rode i den
højde uden at være på landingsrunde. Det kunne
jeg ikke lide, så gas igen og hurtigt op i et
par tusinde fod med god til det hele.
Før og efter turen fik jeg sludret lidt med både
den ene og den anden af dem, man ikke møder så
tit om vinteren.
Hvorfor nu sådan en triviel beretning?
Jo. Dimonaen er et fantastisk fly, der kan give
dig gode flyveoplevelser i de perioder, hvor
svæveflyvning er umulig - og gode
rejseoplevelser om sommeren.
Lad være at vælge den mulighed fra!
Lad dig ikke afskrække af de
mange håndtag i cockpittet. Ganske
vist kræves der ca. 100 timers erfaring i
svævefly, før man skønnes moden til
at klare bare eet enkelt håndtag mere (flaps),
så umiddelbart kan det godt virke overvældende,
at en Dimona stort set består af motor, vinger
og håndtag. Men der er ingen grund
til bekymring. Hvert håndtag har en forståelig
funktion, og det bliver hurtigt naturligt,
hvilket af dem, man nu skal hive i. Og så er Dimonaen
virkelig så nem og uproblematisk at flyve, som
alle - også jeg - siger.
Hvis du tænker på omskoling, bliver chancen ikke
bedre, end den er de næste par uger!!
Hilsen Jens