Aviator News nr. 39
17. juli 2008
Kunstflyvningskurset hos Aviator:
Steen
Thomasberg: "Kurset var det første Unionskursus i kunstflyvning siden 1996
(hvor jeg blev uddannet). Det var således første gang at kursusdelen på
FlyINverted (der blev afholdt første gang i 1995), har haft status som både et DSvU og SweDaNor kursus".
Alle
bestået:
Steen fortæller videre, at kurset gik godt, og så vidt han husker er det første
gang, at alle tilmeldte er kommet igennem - og samtidigt har haft tid til en del
solostarter. "Et sådant kursus er præget af, at der stort set er helt ro i lejren
ved 11 tiden, og at øl er noget man nyder en enkelt af til aftensmaden - og så
er det ellers dét :-)" Steen siger, at deltagerne bar tydeligt præg af at have været spændt hårdt
for, idet der var meget ro over feltet sidst på ugen. I alt 14 forskellige piloter
deltog på den ene eller anden måde i løbet af ugen. Kursus afsluttedes fredag,
og lørdag blev brugt til at færge Puchacz og Maule til Arnborg.
Instruktører
var denne gang: Michael Nyrup, Fyn - Jan Jarshøj, Kalundborg - Steen Thomasberg,
Aviator.
Et par
pudsige episoder:
Steen fortæller: "Vores egen Niels og Jan Jarshøj var en af de første dage så
optaget af flyve på ryggen, så da de endeligt fik rullet sig ud og fik overblik
over deres position, så måtte de konstatere at de ikke kunne nå hjem. De landede
derfor ude øst for pladsen! Snarrådigt kaldte de op til Maulen for at blive
hentet. Medens Niels var ved at spørge gårdmanden om det var OK at de blev slæbt
i luften igen fra hans mark, landede Maulen der! De var hurtigt i luften igen og
det hele "forsinkede" kurset med maksimalt 5 - 10 minutter - yderst effektivt
når det nu skulle være sådan. Det er altså ikke kun strækflyvningspiloter der
udelander :-) "
"En anden episode var, at en af dagene fløj vi i 3 omgange grundet byger. Den
sidste byge var så hurtig og kraftig at ASK og Puchacz måtte efterlades udenfor,
for at piloterne kunne nå i tørvejr. Efterfølgende blev flyene tørret af og sat
ind. Næste morgen blev de støvsuget - og alt var I den skønneste orden - lige
indtil de kom på ryggen første gang. Michael og Jan der fløj blev begge
drivvåde, da der viste sig at være en del vand i bunden - vand som lagde sig i
hooden, og som derefter havnede på instruktørerne da der blev rullet ud. Michael
der fløj ASK blev så våd at han måtte skifte tøj :-) "
.
Dimonaen:
Steen afrunder: "Ellers blev der fløjet en del slæb med Dimona, der viste at
den magter opgaven fint. Vi havde af bestyrelse fået OK for at betale for tacho
til 600 kr/time - en pris der rigeligt og mere end dækker de ekstraudgifter der
er ved at slæbe. Acroen til 4.000 fod blev ca. 150 kr. og for ASK blev prisen
180 kr. Dimonaen skal bruge ca. 14 minutter til 4.000 hvilket svarer til det vi
havde fået oplyst af andre og skal ses I forhold til 23 minutter med KZ7.
Dimonaen lever derfor op til forventningerne, også hvad angår slæb. Med
erfaringerne er tiden nu til at revidere takstbladet vedr. slæb".
Steen fortæller til sidst, at der fra deltagernes side blev sagt tak og udtrykt
beundring for den gæstfrihed og den hjælpsom som klubbens medlemmer viste i
løbet af arrangementet. "Det kan jo kun gøre een stolt og glad for at være
medlem af Aviator", som han udtrykker det.
Nordjyske Stiftstidende bragte onsdag 10. juli
en større reportage fra kursus, midtersiderne himmerlandssektionen...
Se også kursus egen hjemmeside www.flyinverted.dk, som bl.a. bringer billeder fra ugen.
Endnu en pokal til Aviator.
Lørdag den 12. juli sluttede de åbne Jysk/ Fynsk mesterskaber, og Aviator kunne
tage endnu en pokal. Vores formand vandt nemlig den store klasse med 843 point over nr. 2 med 744 point.
Johan fortæller, at når der ikke er flere point i spil skyldes det elendigt vejr i uge 28, og
at man kun kunne flyve om onsdagen.
Men den gode LS-6 kom altså hurtigst rundt den dag. Tillykke fra redaktionen!
Se den samlede stilling på:
http://www.silkeborgflyveklub.dk/web/default.asp?MenuID=309
Johan: "Og så vil jeg opfordre andre Aviatører til at stille op i den glimrende
konkurrence i 2009.
Det er altid i uge 28!
Med venlig hilsen, Johan Frey"
NewsArkiv -
Kalender -
Udlånte fly -
Referater