Aviator News nr. 41
30. juli 2008

SF34 er solgt
News-redaktionen har her til morgen modtaget "Good News"   ...først fra Johan:

"SF34 blev solgt i går aftes.

Kim Bjørn har gennem et par uger haft kontakt til en tysk svæveflyveklub, LSV Zellertal fra det syd-østlige Tyskland, som har vist interesse for vores SF34. De havde annonceret at de ville komme flyvende i deres TMG tirsdag den 29. og se på flyet. Så i går ankom Max og Karl, ca. 18:30 i deres Dynamic efter en flyvetur på godt 800 km. De havde haft ét pitstop undervejs, hvor deres fly i øvrigt var blæst ind i benzinstanderen, så de havde fået en lille skade forkanten af vingen.

Efter vi alle havde fået en sandwich, trak vi SF34 ud på startbanen, og Max fik en prøvetur med Erik Nørskov i bagsædet. Herefter tog vi vingerne af, og flyet fik en enddog meget grundig undersøgelse. De er jo ikke tyskere for ingenting – ”Ordnung muss sein!”. Da solen gik ned kunne vi samle flyet igen og sætte det i hangar. Herefter satte vi os over i klubhuset og kiggede i papirer. Disse blev gennemgået med samme nidkærhed og omhu. Kim, Erik og Johan forsøgte efter bedste evne at oversætte beskrivelse af diverse skader og reparationer der har hændt flyet siden sin fødsel i 1982, da det meste jo står på dansk.

fotos: Kim Bjørn

Omkring kl. 23:00 var vi klar til at forhandle, bla. var de kede af radioen, der jo kun har 2 faste stationer. Det kan ikke bruges til noget i Tyskland, hvor OY-XMC kommer til at ræse op og ned af bjergene igennem utallige kontrolzoner. Og så var der også en mindre lakskade ØSF havde lavet mens flyet var udlejet til dem.

Så der måtte noget forhandling til, før vi gav håndslag på 22.750 EUR. Penge blev overrakt i kontanter, og vi skrev alle dokumenter under. Så lidt over midnat var det en realitet at X8 nu skal til Tyskland.

Foto: Kim Bjørn

Det er Max og Karls plan at slæbe den hjem til Arnbruck i dag onsdag i færgeslæb efter Dynamic’en. Vi havde tilbudt at jeg kunne køre den på trailer til Berlin, da jeg alligevel skal derned i næste uge, men som Karl sagde: ”we like to fly”.

Jeg vil gerne sende en stor tak til Erik Nørskov og Jesper Mølbak som mødte op på dagen og hjalp til, og den største tak til Kim Bjørn for at hive handlen i land på meget professionel vis J

Mvh Johan."

Lidt senere kom der sidste nyt fra Kim Bjørn:

"Så har vores gamle SF34 netop basket  sine vinger over EK-VH for sidste gang og er fløjet mod sit nye hjem Luftsportverein Zettertal i Arnbruck Tyskland. Arnbruck ligger helt nede ved den Tjekkiske grænse og fordi vi jo ikke har solgt en trailer med til dem, er de lige i øjeblikket i gang med det længste flyslæb jeg nogensinde har hørt om. Første stop er Lufthafen Ulsen ved Hamburg med ankomst ca 11:30 (om 3 timer). Derefter er der stadig over halvvejs tilbage og ETA i Arnbruck er ca. kl. 17:30 i aften. De har et webcam (www.ednb.de) hvis nogle gerne vil se SF34 en sidste gang.