REFERAT Aviator medlemsmøde 25. august 2007.
AMA byder velkommen, fremmødet vidner om interesse. Klubben er til for medlemmerne. Formelt kan vi ikke beslutte noget på et medlemsmøde, men vente til en senere generalforsamling.
Spilprojekt HHK: Projektet og budgettet vi udsendte, overholder vi foreløbigt. Vi har allerede indkøbt motor, gearkasse, vejeceller, converter, hjul, aksel og div. småting. Tingene er opmagasineret – vi forventer at starte selve projektet om 4 – 6 uger. Vi hyrer fremmed værksted (Peters fætter) til de grove ting. Vi laver selv de mindre ting f.eks. elkabler og indretning af kabine. Bliver udstyret med komfort som trukluftudstyr til indkobling samt vejeceller til at måle wiretrækket. Alt elektrisk og pneumatisk udstyr monteres servicevenligt i et skab på bagsiden af spillet. Vi planlægger stadig med kunststofwirer. Midtsjællands Svæveflyveklubs hjemmeside beskriver hvordan det fungerer. På Midstjællands hjemmeside er der link til en tysk klubs hjemmeside, hvor der er mange gode informationer. Fabrikken Lipmann i Hamborg har leveret wirer til 60 klubber nu. Markedet ser ud til at blive større. Vi har modtaget et tilbud fra Lipmann på 2 tykkelser kunststofwirer, vi overvejer i øjeblikket. Splejsning bliver meget nemmere. Og wirerne vejer mindre – det giver større højde. Det er ”næsten ligeså holdbart” som stålwirer, men er 2,5 gange dyrere. Spillet kan godt ombygges tilbage til stålwirer. Teamet består af Peter, Peters fætter, Alf, Erik N og HHK. Delopgaver bliver lagt ud til enkeltmedlemmer – i størrelser så det ikke vokser over hovedet. Spillet skulle gerne være klar til sæsonstart.
Flyvedligeholdelse Stefan: Vi havde et møde. Af gode ting kan nævnes at vi har fået fornyet værktøjet i værkstedet, og at der har været god stemning. Folk mødte også op og arbejdede når de ikke var på holdet.
Af mindre gode ting kan nævnes, at trods et klart fordelt ansvar blev arbejdet ikke altid gennemført. Jeg fik ikke tilbagemelding om problemer – f.eks. materialer som manglede, og hvis folkalligevel ikke havde tid. Ring mig op, så finder vi en løsning! Mødedisciplinen haltede – selvom folk havde sagt de kunne komme – kom de ikke. Men det opvejedes heldigvis af, at andre gav ekstra møde. Vi vil fremover gerne have indført, at der er én ansvarlig for hvert fly. Ikke en teknisk ansvarlig – det har vi materielkontrollanter til - men en ansvarlig for at arbejdet udføres. En koordinator. Når fly ikke blev færdige sidste sæson, var det flere gange kommunikationen der haltede. Vi mangler ansvarlige til at stå for fly – kom og meld jer. Den ansvarlige skal langt hen ad vejen selv finde deres team til flyet. Bemandingsplanen vil vi gerne have klar til begyndelse af oktober – så de ansvarlige for flyene skal findes i september.
Døren til det gamle spilværksted skal tætnes og isoleres.
Vi mangler én person til at have styr på det elektriske -og radio opgaver. Kontinuitet skal gerne videreføres efter NP. Værkstedsleder seminar ved Erik Nørskov i oktober. LS6 tipper bliver nok ikke klar til sæsonslut – Morten siger han ikke kan lappe aremit. Stefan har snakket med tyskerne igen – de vil reparere transportskaden uden beregning, hvis vi sender dem derned igen. SF34 er stadig til vintervedligehold. DuoDiscus har fået ny antenne – er OK.
Spørgsmål om, at SF34 blev ”vrag” efter udlån til Unionen - vingen ser træls ud med den lap? AMA fortæller at skaden blev repareret på Unionens regning. Spørgsmål om lejeindtægten, henvises til sidste års regnskab, som blev fremlagt på generalforsamlingen. Unionen betalte årets forsikring + selvrisiko + leje. Den blev tilsyneladende ikke behandlet godt, ramponeret i lakken. Men jura – der er ikke noget at komme efter, vi kan ikke hente mere – man kunne sige, at vi mangler leje i tiden efter udlånet, hvor vi ikke selv kunne bruge den. Forslag om at opmagasinere SF34 i stedet for at sælge den (mølpose). Men vi forventer, at FTST vil kunne reducere behovet for tosædede fly.
…følgende er uddrag af en længere debat…
Flyhandler AMA: Det er planen, at vi vil sælge SF34 når den er flyveklar. LS6 sættes til salg, når modifikation og tipper er færdige. Modifikationen til 18 meter kan godt betale sig. Forventet pris op til 63 EUR. LS10… vi har option nr. 11, så vi står langt fremme i køen. Vi har betalt ca.110.000 i optioner. De 55.000 til DG kan hentes igen når vi køber. De 55.000 til LS er principielt væk, men vi kan måske alligevel få dem dækket hvis vi køber.
Debat: Optionen er åbenbart penge værd.
Lars D.: Spørgsmål om det er realistisk for klubben at købe en LS10. Ganske få piloter i denne klub kan udnytte den, nogen ser det et irritationsmoment.
AMA: Vi HAR råd til både LS10 og spil. En dårligere pilot skal have et bedre fly for at ramme boblen. Jeg vil gerne have den, men hvis en generalforsamling bestemmer noget andet, er dét selvfølgeligt gyldigt.
HHK: Hjemhentningsmotoren vil give de dobbelte flyvetimer på LS10 – ligesom den gør på DuoDiscus.
AMA: Købet af LS10 er grundlæggende en modernisering af LS6 – som skal sælges. LS6 flapper kommer der også senere noget vedligehold på – vi sælger i virkeligheden de fly, som vi tror der bliver vedligeholdelsesproblemer med. En logisk modernisering …LS6 til LS10 og senere LS4 til LS8.
Lars D.: Er der en generalforsamlingsbeslutning om ingen gæld.
AMA: Hvis der er uro omkring beslutningen, kunne vi godt bekræfte købet på en ekstraordinær generalforsamling. Vi skal have kr. 350.000 op af lommen for moderniseringen af LS6 til LS10. Vi mangler kun at indkøbe for kr. 150.000 kr. til spillet.
Debat: Når bestyrelsen har overblik bør den indkalde til generalforsamling, for at spørge medlemmerne.
AMA: KZVII er et kært klenodie. Jeg har snakket med KZ og Veteranflyveklubben som måske kan overtage den, imod at den ikke koster klubben en krone. Vi skal ikke noget med den at gøre – bortset fra måske hangarplads. Den er for dyr for klubben – der bliver ved at komme regninger. Men klubben skal stadig være formel ejer.
Udskiftning af Mofa og KZVII til Dimona? ...se Aviator News nr. 14
Mofa / KZVII aktive har i dag de billige skrog at flyve i. Forslag om at hvis vi får en Dimona, så må denne gruppe betale samme kontingent som resten af klubben. Dét vil måske desværre koste klubben nogen medlemmer, der er en smertegrænse for disse piloter. Men mange andre grupper i klubben, burde ellers også have rabat på deres kontingentet. Måske til afstemning på en generalforsamling inklusiv en afstemning om LS10.
PR-arrangement – der er ikke enighed i forsamlingen. Den ene holdning er, at vi principielt ikke vil afgive vore fly til gæster på flyvedage – det er medlemmernes fly. En anden holdning er, at når det er vigtige samarbejdspartnere, hvor medarbejderne ønsker at prøve sporten, så må medlemmerne sommetider afgive fly, til klubbens bedste. Det er et ”give og tage”.
KZVII kan slæbe de eensædede på dagen, hvis spil og tosædede er optaget til gæster.
Rygepolitik – der foreslås totalt rygeforbud 24 timer. Nogen forståelse, men ikke enighed i forsamling om forslaget.