Aviator News nr. 66           <<forrige  næste>>
13. september 2009

Til Grækenland i Europa

Redaktøren modtog en beretning fra Claus Buhrmann, om hans tur til Grækenland, som hermed videregives. Mange tak for beretningen. Han skriver, at en tur som den han nu har fløjet, kunne man også sagtens gennemføre med Dimonaen...:   "På vej tilbage landede vi i Venedig San Nicolo, der kom der én fra det nordlige Østrig med en Dimona. Endelig har jeg selv haft en Dimona, den har jeg da også været i Sverige og Tyskland med. Og så har jeg været i Marokko 3 gange med en Taifun17E - også 'bare' en motorsvæver.
 
Men uanset hvad - det er ren oplevelse at flyve hjemmefra. Flyv' f.eks. til EDHB - Grube, det er en svæveflyveplads med flere motorsvævefly, 70 km sydøst for Kiel. Det er en smuk tur, og man bliver mødt af flinke mennesker der."

* Se alle Claus billeder.

 

 

Claus: "Jeg var her i juli på et 3-ugers togt med min lille Europa-XS, sammen med Alice, min samleverske(frygtelig betegnelse iøvrigt, billedet ud for hangaren i Herning viser både hende og flyet). På det sidste billede af dem jeg sender her, kan du se, hvor vi har været. 

 
Her er en lille smule om vores tur igennem Europa, dette er specielt om at tanke undervejs, og om flyet. Jeg skriver om flyvningen og mellemlandingerne senere til både Flyv, KZ&V og til vores Europa-blad (jeg får jo se, om de gider trykke det).
 
Jeg havde papirkort med til hele turen, selv om jeg også har to GPS'er - jeg kan ikke undvære papirkort ....
 
Jeg brugte mit BP-kort til at tanke med i Pescara (2 gange) og på Korfu. De andre steder tankede jeg selv (undtagen 2 mellemlandinger i Tyskland)! Jeg fandt på, at medbringe 2 sammenfoldelige 15-liters drikkevandsdunke(!). Inden vi tog afsted, fyldte jeg benzin i en af dem - den holdt tæt i flere dage! Så i Reutte (LOIR, Østrig) hentede jeg 95-oktan benzin til 1,15 Euro med en lånt cykel. På Pescara og Korfu lufthavne kunne det ikke lade sig gøre, altså 100LL flybenzin til 2,50 Euro.
Zakynthos har kun Jet, det tog mig over 1 time at overbevise de officials om, at min motor er konstrueret til 95 RON, men i Grækenland må fly IKKE flyve med bilbenzin! Efter de  1½ time måtte vi så godt, jeg fik en passerseddel, så jeg kunne gå ud og ind på forpladsområdet - det blev til 2 cykelture (der skulle jo tankes HELT fuld) i 35 graders varme, men lufthavnspersonalet kørte os fra terminalbygningen ud til flyet hver gang alligevel. Ved afgangen måtte jeg underskrive en erklæring om, at det var på min foranledning, at flyet var fyldt op med bilbenzin!
På Chios har man også kun Jet brændstof, men her var der overhovedet ingen problemer med at hente brændstof selv. De mærkede en enkelt gang på dunkene (jeg havde pakket dem ind i sort plast), og så gik jeg flere gange med de store molotowcocktails tværs igennem lufthavnen! Foruden at tanke, fløj jeg også 4 gæsteture på Chios - heller ingen problem, selv om der stod maskinpistolbevæbnet politi alle vegne her. (efter sigende p.g.a. af den kun 6 km afstand til Tyrkiet).
I Venedig må man overhovedet ikke komme med eget brændstof - "men vi ser jo ikke alting...", og så kom dunkene i brug igen, 1,12 Euro.
I Tyskland under mellemlandingerne tankede jeg Mogas95(super 95) til 1,67 Euro, på de små pladser betaler man kontant - ellers må man cykle i byen efter penge ....
Dunkene kostede 90 kroner tilsammen, de har sandelig gjort det godt, og så er det meget hurtigt at tanke fra dem, benzinen løber jo bare ud - der skal jo ikke bobles luft! Sammenfoldet fylder de 35x35x6cm!
 

Flyet fungerede bare perfekt på hele turen. Jeg landede også på 4 græsbaner, en i Østrig, to i Italien, og en i Tyskland. Den ene bane i Italien havde op til 30 cm græs, og jeg var bekymret for, hvordan jeg skulle komme derfra igen(kan du huske vores tur til Allerød?), i 32 graders varme og fuldlast+! Fuld turbo - vi brugte ikke en gang halvdelen af den 700 m bane. Jeg tror også, at de speedkits - (strømlinede hjulkasser) på hjulene deler græsset på en fin måde.
 
Og flyet havde heller ingen problemer med varmen. På Chios fløj jeg som nævnt 4 gæsteture, udetemperaturen var omkring 34 grader, da kom olietemperaturen op på 110 grader under stigningen, faldt dog igen til 100. Det skilt som sidder på instrumentbrættet: "Varning! Luftfartyget har ej kontrollerats...." er på Chios under den ekstreme varme gledet ned, og hviler nu på GPS'en, limen har lige så stille givet efter!
  
Her er lige et par billeder:
Reutte1(Østrig): anflyvning bane 23 græs - den sorte streg, Reutte 2: højdemåleren stod stille ved 2.800 fod!, Reutte 3: starten måtte udsættes 2 timer p.g.a. hurtige vejrskift, Reutte 4: der skal stiges kraftigt, hvis man ikke vil dreje for at samle højde, se højspændingsledningerne til venstre!
 
Derefter:
Græsk luftrum ved TIGRA checkpunkt i knap 5000 fod og 148kts på GPS, Italien til venstre og Korfu i nederste højre hjørne; Korfu1 - Alice møder en bekendt her; Indflyvningen til Zakynthos, skildpaddeøen; ved øen Hydra forlader vi fastlandet og flyver ud over Kykladerne; så hjemturen igennem Alperne - se skiltet der nu hviler på GPS'en.
 

Til sidst: Oversigt over turen, godt 6.000 km, 31 timer i luften og flyet udenfor hangaren i Herning."

 
Kh
Claus
 

 


NATO flyveøvelse
Vi gør opmærksom på meddelelse fra DSvU om stor militær flyveøvelse i området,  fra 14. sept. til 21. sept. 2009.
Hele meddelelsen  (3,65MB) 

 

Flyvepladsen lukkes
Klubben modtog en mail fra kommunen:
Lørdag den 24. oktober 2009 fra 9.00 til 13.00 og søndag den 22. november fra 9.00 til 13.00 er der Jagt på Vesthimmerlands Flyveplads. Pladsen vil være lukket med notam i denne periode.

 

Aviator News udsendes til e-mail adresser der har - eller har haft - tilknytning til klubben.
Send en e-mail til
news"snabela"aviator.dk (jlm)
hvis du vil frameldes eller tilmeldes Aviator News. Eller hvis du har en information at dele med medlemmerne, eller hvis du mangler en information   ...eller noget andet!
Aviator News er mest for medlemmer af svæveflyveklubben - og kan godt være lidt indforstået - men alle er velkomne til at lytte med.

NewsArkiv                  ...tidligere Aviator News
Kalender                   ...diverse datoer
Udlånte fly                ...reserverede fly
Referater                  ...bestyrelsesmøde- og generalforsamlingsreferater m.m.
Bestyrelsens google groups ...alle medlemmer opfordres til medlemskab af gruppen, for at kunne læse info fra bestyrelsen
Vedtægter                  ...klubbens vedtægter
aviator.dk                 ...klubbens officielle hjemmeside