Aviator News nr. 65
<<forrige
næste>>
03.
juli 2009
Kim fortæller,
at der var 45 tilmeldte til festen. Det var mere end han havde turdet håbe på.
Flot arrangement!
Billeder fra
aftenen scthansfest2009.htm
Video fra Erik Jensen
http://www.youtube.com/watch?v=z3AN_ixGJaI
Udelanding i Tyskland
Husum retur.
Vores Duo Discus udelandede i Tyskland mandag 22. juni. Det var Elias og Frank Sandeløv som havde
besluttet sig for, at de ville lave en tosædet rekord. Frank fortæller, at de gik efter at
lave 500 km ud-hjem. EKVH - Husum - EKVH. Samt at gøre det med "god" hastighed.
Hvis det så ellers lykkedes for dem at komme hjem igen, så var planen, at de straks
ville forlænge turen med med Borup - Arnborg - EKVH. Det ville have givet i alt 860
km.
Udelandingen. Men de kom ikke så langt. Vendepunktet i Husum passerede de i sølle1100'.
Frank fortæller, at de kom op i 1300' igen på vej væk fra Husum, men da de igen
faldt til 1000' besluttede han at afbryde turen, og at slå motoren ud, og starte
hjemturen for motorkraft. Den
startede tilsyneladende også fint, men det gav bare ikke rigtigt noget højde. De fløj i 500 - 700' fra mark til
mark - han tænkte et stykke tid, at de trods alt kom 1 km tættere hjem hver gang. Elias
oplevede det således: "Motoren gik i gang i 700' , vi dykkede for at
få omdrejninger, men da vi skulle opad igen, blev stiget ved at ligge på minus 0,2 m. Og lige pludseligt var hjulene
også ude, og så landede vi."
Kun én cylinder. Det
viste sig bagefter, at motoren kørte på kun een cylinder. Frank
beretter, at de godt nok foretog den obligatoriske motortest efter
starten hjemmefra. Men hér bagefter ved han, at de foretog testen i en
termikboble. Og tilsyneladende startede og kørte motoren jo fint. Så de
registrerede ikke at den manglede trækkraft, fordi de i forvejen lå i
termik. Resultatet kender vi, han slukkede tændingen i 500' nede ved
Husum, og landede med motoren ude. For øvrigt uden yderligere skader.
Frank fortæller, at Duo'en har et glidetal på 19, når den flyves med
motoren ude. Det er næsten det samme som en MD80 - siger han med et
glimt i øjet ...dén har glidetal 20 ved 230 knots.
Og så stod piloterne altså pludseligt på en mark i Tyskland. Helt
alene. De fleste af læserne kender vist dén fornemmelse. Den pludselige stilhed.
Ingen snak fra radio - eller lyde fra variometer - ingen vindstøj - eller uro i
luften.
Det sidste mange minutter har været hektiske: Flyv flyet - find termik - find
landingspladser - find termik - beslut dig - lav en indflyvning - foretag
landing. Og pludseligt er man altså landet. Et antiklimaks. Man basker
hjælpeløst med
vingerne - men ingenting hjælper det. Det elegante fly ligger pludseligt helt
stille. Man kan ligeså godt åbne hooden og stige ud på marken.
Den tyske bondemand: Elias
fortæller, at de ikke var helt sikre på hvor de var landet, og de havde
jo brug for at ringe en kørselsvejledning hjem. En bondemand som kom
forbi foreslog, at de kunne køre med ham hjem. Han kunne så vise dem på
et kort hvor de var, og han kunne også finde numrene på nogen lokale
svæveflyveklubber - måske der kunne være en chance for et flyslæb
hjemad i stedet for. Frank blev dog ved flyet og Elias kørte med manden
hjem. "Hvorfor blev det dig der kørte med ham hjem og ikke Frank? "
spørger reporteren - "Det var ligesom mig der var bedst til at snakke
tysk" svarer Elias omgående, og kigger undrende på spørgeren (hvorfor
havde jeg dog ikke selv tænkt på det). De ringede til nogen
svæveflyveklubber, men forsøget mislykkedes - klubberne ringede
tilbage, der kunne ikke skaffes et flyslæb, så tilbage ved flyet, efter
en times tid, måtte Frank ringe til Peter Clemmen - han ville
gerne hentes i Tyskland!
Stakkels Peter:
Peter var på dette tidspunkt på vej nordpå ad motorvejen. Han havde rodet med
spil hele dagen på flyvepladsen, og - som han beretter - glædede sig til
en tre retters Corna menu derhjemme. Hunden var dog foreløbigt alene hjemme, og
han måtte lige helt hjem at lufte og fodre den. Og så altså af sted retur sydpå
igen. Ekstranøglen til Franks bil kom Katrine til Støvring med, hvor Peter
overtog den. Han havde godt nok også fået ringet til Johan - kør lige Duo vognen
ud, jeg skal til Tyskland. Men da han ellers var klar til at køre, viste det
sig strømstikket ikke fungerede. Ingen lys på traileren. Så han måtte først på nettet at finde et
diagram, og så til at reparere den. Stakkels Peter. Det passede heller ikke
ligesom Corna - som Peter udtrykte det - at han var stukket af sted igen.
En anden sag var, at hunden havde han husket at give mad, men han havde glemt sig selv.
Så han
var også efterhånden godt sulten. Men kursen var sat... 3. afkørsel efter
grænsen og så bare 23 km ligeud.
I Tyskland var piloterne i
mellemtiden blevet godt bespist, bondemanden havde været ude hos dem med et
ordentligt fad håndmadder samt drikkelse. De var ellers blevet inviteret hjem, men
Elias havde ment, det var bedre de blev på marken hos flyet, og fik bragt noget
mad. Med masser af besøgende fra den lokale by Norstedt. Hele byen havde vist været ude
at se flyet.
Peter ankommer: Da han var ankommet til målområdet, måtte
han køre
rundt et stykke tid, før han fandt flyet. Det er lidt uklart for reporteren, om
der ikke var strøm på Peters telefon, eller om Elias havde sat sin mobil på
lydløs. Der var i hvert fald kontaktproblemer. Og Peters GPS kendte kun til
Skandinavien. Så den viste godt nok koordinater, men ellers kun en blå skærm.
Men han var heldig, at nogen så ham køre rundt, frem og tilbage. For eftersom
hele byen havde været ude at se flyet, så blev han kontaktet og vist vej. Jeg
blev fantastisk modtaget derude på marken, de var glade for at se mig, blev modtaget både med
håndtryk og det ene og det andet - fortæller Peter. Klokken var da blevet 22:30
Elias var hjemme i Vodskov igen kl. 5 om morgenen, lige tidsnok til at
komme ud med
aviser. Han skulle også til eksamen. Men han kunne bare ikke lige huske
om det var samme dag
eller den næste. Rygterne fortæller dog at han klarede det fint.
Elias fortæller yderligere, at flyveturen sydpå over Jylland, var en helt ny måde
for ham, at flyve på. Han har altid været vant til at hoppe fra sky til sky, men
det fik han ikke lov til. Frank forbød ham at kurve indtil tidligst når
de nåede ned i 2000' - ellers skulle han flyve ligeud hele tiden :-) Og som
Frank fortalte - Elias fik også lært at kigge nedad ...ikke bare kigge
opad på
skyen, men også kigge nedad på jorden, hvor mon den gode termik kan være startet fra?
Frank afslutter, at det er hans hensigt at få så mange som muligt med ud på
sådanne eller lidt kortere strækture i Duo'en, så vi får genindført strækflyvning
i klubben. Samtidig vil jeg, hvis jeg overhovedet kan afse tid til det i vinter,
få sat et strækflyvningskursus op, så folk kan blive bedre forberedt til stræk -
både planlægningsmæssigt og den praktiske taktik undervejs - slutter han.
Billeder:
Vi har ingen billeder fra Tyskland, men fra det ordinære
instruktørmøde på EKVH i tirsdags. Vi samlede flyet igen efter mødet.
Solo igen efter 30 år ,
Bjarne Jacobsen
"JAS" kom 17. juni solo på
svævefly igen. Bjarne fortæller at han siden 1985
har arbejdet som pilot i SAS. Han har i årene fløjet både på de korte, og på de
helt lange ruter. Han fik hér 57 år gammel, tilbuddet fra SAS om at gå på
pension lidt før tiden - det er jo krisetider for branchen - og som han
fortæller... han synes han har oplevet alt hvad der er at opleve, så han
accepterede tilbuddet. Så nu har han igen tid til at svæveflyve.
Han
startede som pilot i flyvevåbenet, og nåede at blive testpilot både på
F104 og på F16. Han fortæller, at det er speciel fornemmelse, at være
den første der flyver et fly, efter den har været på værkstedet, og har
været totalt skilt ad. Men den gennemgår jo et extensivt groundcheck
inden start, så vi forventer jo så også at den er i orden - som han
siger. Han husker også fornemmelsen at sidde i en helt ny F16, hvor
timetælleren står på kun godt 5 timer. I SAS fløj han bl.a. også
opvisningsflyvninger til Åbent Hus arrangementer m.m. med Airbus A319.
Svæveflyverkarrieren startede i årene 1975 - 1979 på EKVH og
igen i 1984. Og hvordan er det så at prøve igen så mange år efter? Det er
fuldstændigt ligeså fascinerende som for 30 år siden, svarer Bjarne straks. På
en måde er det ligesom at cykle, man glemmer det aldrig, men alligevel skal
detaljerne genopfriskes. Man laver ikke de store kunstmanøvrer lige med det
samme. Men det er nøjagtigt ligeså skægt som jeg husker det fra dengang. Og
for øvrigt, jeg har lige en kommentar mere - siger han inden vi lægger røret på
- jeg synes at klubbens medlemmer er betydeligt ældre nu, end de var
dengang. Vi bliver hurtigt enige om, at det er de yngre medlemmer vi har i
klubben i dag, som skal løfte om 10 år. foto: Johan Frey
Aviator News udsendes til e-mail adresser der har - eller har haft - tilknytning til klubben.
Send en e-mail til
news"snabela"aviator.dk (jlm)
hvis du
vil frameldes eller tilmeldes Aviator News. Eller hvis du har en information
at dele med medlemmerne, eller hvis du mangler en information ...eller
noget andet!
Aviator News er mest for medlemmer af svæveflyveklubben - og kan godt være
lidt indforstået - men alle er velkomne til at lytte med.
NewsArkiv
...tidligere Aviator News
Kalender
...diverse datoer
Udlånte fly
...reserverede fly
Referater
...bestyrelsesmøde- og generalforsamlingsreferater m.m.
Bestyrelsens
google groups ...alle medlemmer opfordres til medlemskab af
gruppen, for at kunne læse info fra bestyrelsen
Vedtægter
...klubbens vedtægter
aviator.dk
...klubbens officielle hjemmeside