Aviator News nr. 81           <<forrige  næste>>   
17. maj 2010

Dimona hjemme igen
Dimonaen blev fredag 14. maj hentet hjem fra værkstedet i Herning, den er nu flyveklar på EKVH igen. Lars Hestehave og Nils de Vos fløj derned sammen i KZVIIeren, og fløj så hver deres fly hjem igen.
Nils fortæller, at hensigten med værkstedsbesøget, som startede startede d. 7. april, var et rutinepræget eftersyn med udskiftning af diverse slanger i motoren. Men det udviklede sig desværre til en større reparation. Det blev konstateret at samtlige ventiler i motoren var brændt. Heldigvis kunne problemet løses med slibning af ventilerne. Årsagen til de brændte ventiler er, at motoren har været overophedet, men hvordan dette er sket, har ikke kunnet fastslås.






Termikligaen  http://termik-ligaen.dk/
Kære Aviatører, så er det tid at få indberettet opgaver til Termikligaen igen!
Jeg er blevet oprettet som Aviators lokale konkurrenceleder med ret til at indberette opgaver. Så send endelig alle de opgaver I har lavet i år til mig.
Jeg skal bruge:
*        Kopi af Igc filen fra loggeren.
*        Hvis opgaven ikke er deklareret i igc filen skal jeg også bruge oplysning om hvilke  vendepunkter der er brugt.
 Send det hele til  så skal jeg sørge for det kommer ind til Termik-ligaen hurtigst muligt, så vi kan komme væk fra den forsmædelige 3. division 
mvh Johan



LS10 ...Jesper beretter om vort nye fly:

Hold da op for et glid...

 

Endnu engang bipper variometret. Denne gang med en ny og opløftende lyd. Hvad betyder det nu?.. Ud over piloten, er alt fortsat nyt i coppittet på OY-RIX, mens jeg kurver i en lidt kedelig bobbel midt over Karup flyvestation. Nåååå,- den nye lyd fra LS7007 variometret fortæller, at jeg nu har nok højde, til at glide direkte hjem til Vesthimmerland!!!

 

Et glid på ca. 60 km, men med et glidetal på 49, kan det jo godt passe her i 4200'.. fantastisk...

 

Instrumentet fortæller også hvornår jeg er hjemme, så der er jo super. Kursen bliver sat direkte mod nord og op over Skive. Lige ved Skive ligger en K7 og kurver i termik der giver 3,5 m/s integreret. Dagens bedste. Der snupper vi lige 300 meter til sikkerheden, og så kan vi ellers fortsætte med ca. 150 km/t og slutte med et fedt glid mod EKVH.

 

Forud er gået en skøn tur i klubbens helt nye LS10-st. Lars Hestehave havde haft de første flyveture i flyet dagen før. Nu var det søndag og jeg kom til pladsen og kiggede op på den flotte blå himmel. Alf gennemgik vejret og lovede ”sammenkagning” senere på dagen.

 

Ud i det gode vejr kom alle fly fra hangaren og der stod den så, den flotte nye flyver. Efter en vask hjalp Lars mig med syn og specielt gennemgang af motoren, der endnu ikke var afprøvet. Selve flyet minder jo meget om en LS6, bortset fra den er nyere og har en motor med tilhørende instrumenter og naturligvis nye instrumenter.

 

Ombord i flyet tidligt på dagen, så Lars og Nørskov kunne flyve bagefter. Selve coppittet er ikke for alt for store mennesker, men os små ”sild” sidder, som i LS6 og LS4, helt super.

 

Afgang og fat i en bobel til ca. 3000’. Så var det tid for afprøvning af motor, hvilket er helt anderledes end det vi kender fra Duo’en. Ikke at det er kompliceret men specielt at få den startet skal man være lidt obs på.

 

Nu var klokken jo knap 11 om formiddagen og termikken var flot og stod i store gader, så hvorfor ikke prøve det som den virkelig kan… det lange glid. Afgang mod syd og så må vi jo se hvor langt det går… Første boble lige syd fra Ålestrup og derefter kurs mod Viborg. Og så fik den lov at strække ben, med Mc. på 2 meter gik det over 25 km frem i landskabet. Flapshåndtaget skubbes frem og bare håndtaget står i ”0” så skifter Variometret til MC- og så er det sku’ ikke noget med at dreje rundt du … bare frem i landskabet. Lyden skifter og når flaps hakkes i ”-1” ved ca. 150 km/t skifter lyden igen.. helt som at skifte gear - coolJ

 

Næste boble blev taget ved Viborg og jeg kunne mod syd se, at det allerede var ”kaget” sammen syd for Viborg, meeen der var jo lidt sol ved Herning. Så hvorfor ikke se om vi kunne vende Arnborg. Der var jo altid en motor at falde tilbage på…

 

Jeg tanker helt op til 4400’ øst for Viborg, kalder Karup og får lov at fortsætte mod syd, ind under den store ”kage” der ikke rigtig giver noget. Ned med farten til ca. 120 – 130 km/t og så eller luske mod syd. Her viser LS10 sig virkelig som en glider… Jeg når næsten til Ikast og har vel gledet 35 km uden det helt vilde højdetab. Helt vildt fedt…

 

Mod mig kommer en DG400 og pludselig er der en ny lyd igen, samtidig med at FLARM instrumentet hyler og blinker. Dette smarte system kan, hvis de andre fly også har et FLARM, vise i hvilken retning modparten ligger og højden i forhold til dig. Smart, når man flyver mange og flyver tæt.

 

Videre til Arnborg og op til Herning, hvor 1W med Alf og Lars B. kommer luskende under den store ”kage”.

 

Og så er vi eller tilbage ved Karup og begyndelsen af denne beretning.

 

Jeg lander 13.30 og overlader flyet til Erik, der lige når lidt termik. Desværre er vejret klappet helt sammen, og der bliver kun fløjet op og ned resten af dagen.

 

Vi har absolut fået en helt fantastisk flyver. Kom ud og flyv i den, det er simpelthen super. Jeg kan desværre kun gengive de store træk, for en helt gennemgang af den fede tur jeg havde her, kompleksiteten i dette vidunder og dens mange tekniske finesser, ville kræve mange flere linjer, så dem får i ikke i aften.

 

PS. Jeg vil gerne booke den resten af sæsonen 

 

Jesper





Medlemsændringer siden sidst
Torben Solberg udmeldt 1/6 2010   (hidtil passiv)



Aviator News... 
udsendes til e-mail adresser der har - eller har haft - tilknytning til klubben.
Send en mail til news
aaviator.dk (jlm) hvis du vil frameldes eller tilmeldes  ...eller hvis du har en information at dele med medlemmerne, eller hvis du mangler en information   ...eller noget andet!
Aviator News er mest for medlemmer af svæveflyveklubben - og kan godt være lidt indforstået - men alle er velkomne til at lytte med.


NewsArkiv                  ...tidligere Aviator News
Kalender                   ...diverse datoer
Udlånte fly                ...reserverede fly
Referater                  ...bestyrelsesmøde- og generalforsamlingsreferater m.m.
Bestyrelsens google groups ...alle medlemmer opfordres til medlemskab af gruppen, for at kunne læse info fra bestyrelsen
Vedtægter                  ...klubbens vedtægter
aviator.dk                 ...klubbens officielle hjemmeside