Aviator News nr. 83           <<forrige  næste>>  
20. juni 2010


Brugermøde vedr. Vesthimmerlands Flyveplads i onsdags
Erik modtog med kort varsel indbydelse til et brugermøde vedrørende flyvepladsen. Bestyrelsen var noget overrasket, vi var ikke på forhånd informeret, hverken fra kommunen eller faldskærmsklubben, at der var noget på vej. Klik på billedet til venstre for at se indbydelsen. Men det var jo tydeligvis et vigtigt møde, så vi udsatte det ellers planlagte bestyrelsesmøde, og Erik Nørskov og Mogens Beltoft kørte til Farsø og deltog i nabo / brugermødet. Senere onsdag aften da de var kommet hjem igen, sendte Mogens referat til bestyrelsen. Vi udsender hermed teksten i en news til foreløbig info for medlemmerne...

Mogens referat: 
Det er overstået.

Mødet blev afholdt fordi springerne åbenbart har bedt om en udvidelse af deres antal operationer, samtidigt med, at de har gjort meget for at reducere støjen fra deres fly, samt anvende "stjerne"-flyvning (ny retning væk for hver start) og "røde områder" som ikke må overflyves osv. osv.

Det gjorde så, at kommunen sagde at der skulle være et nabo+bruger møde et år efter, for at evaluere de tiltag. Det var så det møde vi fik invitation til som brugere.

Faldskærmklubben vil gerne, ovenpå deres dyre tiltag, udvide med f.eks. torsdags-flyvning, men kan ikke på grund af antallet af operationer. Og skal de overleve som klub skal de have flere operationer, fortalte de.

Kommunen fortalte, at de skal spare 160.000 på driften af flyvepladsen, for at den bliver udgiftsneutral. Kan det ikke lade sig gøre var målet af afhænde pladsen, men påpegede at der var lejemål på pladsen de næste 20 år, og at en evt. ny ejer ikke er forpligtet til at lægge aktivitetsniveuet under miljøtilladelsen, som Kommunen gør idag. Miljøtilladelsen siger vist 8.100 operationer, men Kommunen har (som ejer) vist lagt låget ved ca. 6.000. Og vi er på godt 5.300 (var det vist) viste deres statistikker.

Kommunen overvejer at skære i pladsens åbningstid, dvs. 12 timers åbent, da der så kun kræves et tilsyn dagligt. De snakkede om 7-19 eller 8-20. Hvor vi idag må flyve til 19 - var det vist. Erik foreslog så, at brugerne af pladsen kunne tage tilsynet i weekenden.

Administrationen af flyvepladsen skal fremlægge deres forslag til besparelser og ekstra indtjening for Teknik og Miljøudvalget til efteråret.

Derudover nævnte de mulighed for øget brugerbetaling, uden at komme det nærmere end om prisen på benzin afspejlede de faktiske administrationsomkostninger. Og så nævnte de og muligheden for reklameindtægter. Men det hørte vi ikke mere til end bare overskriften.

Nord-syd banen er lukket, fortalte de også. Den skal overgå til naturgræs, som skal slås (og fjernes) to gange om året. De ville vist også gerne sælge muligheden for at høste græs på området. Der var vist kommet et tilbud, som de skulle se på. Men kommunens Park og Vej gjorde det vist til 1/10 af markedsprisen, mkring 36.000 om året.

Men alt i alt var det faldskærmsklubben der stod for skud. Vi fik direkte at vide, at det hverken var os eller motorflyveklubben de så som værende et problem.

/Mogens



Lidt status på vedligehold

Kim Bjørn sendte 13/6 nedenstående status til materielkontrollanter og instruktører. Vi har fået lov af Kim at kopiere teksten direkte ind i news:

Kims information:
Kort opdatering på lidt af hvert for dem der skulle være nysgerrige...
 
SZD 59: har fået nyt arc og winglet er repareret, den kan flyve som normalt.......dog, ser i piloter holde på winglet når flyet trækkes tilbage til startstedet efter ldg, så forklar dem at det skader lakken i overgangen mellem vinge og winglet....altså revner opstår på den måde. Derfor holdes der helst i forkanten af vingen eller evt bagkant, IKKE i winglet.
 
Dimona: næsehjulskåbe og winglet er repareret. Winglet efter hangarskade (glæder mig til porten bliver bredere da det er 2 gang jeg fikser samme skadestype på samme winglet) og mht næsehjulskåbe, vil i ikke nok prøve ikke at lande på næsehjulet da det ikke er designet dertil :-)  den var ganske grundigt smadret.
 
ASK: jeg har forsøgt at fikse de revner der var i forreste canopy. Det er, skal vi sige, en læreprocess for mig og dermed ikke perfekt men nu hænger den sammen. Jeg arbejder lidt videre på forsøget de næste gange jeg er på pladsen men den bliver aldrig som ny. SÅ DERFOR vær ekstra opmærksom på at elever ikke løfter i canopy ventilations lågen, men derimod i hoodkanten. Desuden løfter/ lukker man ikke ved hjælp af hood håndtag men derimod ved at holde i hoodkanten....håndtag er beregnet til at låse canopy fast ikke til at løfte/ lukke canopy i.
 
LS6......håber at den ganske snart må flyve med 18mtr, men mangler besøg af kontrollant fra dsvu. Når den HISTORISKE begivenhed finder sted skal i så sandelig nok få det at vide.
 
Tak for hjælpen til div der lige var forbi og gav en hånd.
 
mvh
kim bjoern



Medlemsændringer siden sidst
ingen siden sidst




Aviator News... 
udsendes til e-mail adresser der har - eller har haft - tilknytning til klubben.
Send en mail til news
aaviator.dk (jlm) hvis du vil frameldes eller tilmeldes  ...eller hvis du har en information at dele med medlemmerne, eller hvis du mangler en information   ...eller noget andet!
Aviator News er mest for medlemmer af svæveflyveklubben - og kan godt være lidt indforstået - men alle er velkomne til at lytte med.


NewsArkiv                  ...tidligere Aviator News
Kalender                   ...diverse datoer
Udlånte fly                ...reserverede fly
Referater                  ...bestyrelsesmøde- og generalforsamlingsreferater m.m.
Bestyrelsens google groups ...alle medlemmer opfordres til medlemskab af gruppen, for at kunne læse info fra bestyrelsen
Vedtægter                  ...klubbens vedtægter
aviator.dk                 ...klubbens officielle hjemmeside