Aviator
News nr. 83
<<forrige
næste>>
20. juni 2010
Brugermøde vedr. Vesthimmerlands Flyveplads i onsdags
Erik
modtog med kort varsel indbydelse til et brugermøde vedrørende
flyvepladsen. Bestyrelsen var noget overrasket, vi var ikke på forhånd
informeret, hverken fra kommunen eller faldskærmsklubben, at der
var noget på vej. Klik på billedet til venstre for at se indbydelsen.
Men det var jo tydeligvis et vigtigt møde, så vi udsatte det ellers
planlagte bestyrelsesmøde, og Erik Nørskov og Mogens Beltoft kørte til Farsø og deltog
i nabo / brugermødet. Senere onsdag aften da de var kommet hjem igen,
sendte Mogens referat til bestyrelsen. Vi udsender hermed teksten i en news til foreløbig info for medlemmerne...
Mogens referat:
Det er overstået.
Mødet blev afholdt fordi springerne åbenbart har bedt om en udvidelse af deres
antal operationer, samtidigt med, at de har gjort meget for at reducere støjen
fra deres fly, samt anvende "stjerne"-flyvning (ny retning væk for hver start)
og "røde områder" som ikke må overflyves osv. osv.
Det gjorde så, at
kommunen sagde at der skulle være et nabo+bruger møde et år efter, for at
evaluere de tiltag. Det var så det møde vi fik invitation til som
brugere.
Faldskærmklubben vil gerne, ovenpå
deres dyre tiltag, udvide med f.eks. torsdags-flyvning, men kan ikke på grund af
antallet af operationer. Og skal de overleve som klub skal de have flere
operationer, fortalte de.
Kommunen fortalte, at de skal spare 160.000 på
driften af flyvepladsen, for at den bliver udgiftsneutral. Kan det ikke lade sig
gøre var målet af afhænde pladsen, men påpegede at der var lejemål på pladsen de
næste 20 år, og at en evt. ny ejer ikke er forpligtet til at lægge
aktivitetsniveuet under miljøtilladelsen, som Kommunen gør idag.
Miljøtilladelsen siger vist 8.100 operationer, men Kommunen har (som ejer) vist
lagt låget ved ca. 6.000. Og vi er på godt 5.300 (var det vist) viste deres
statistikker.
Kommunen overvejer at skære i pladsens åbningstid, dvs. 12
timers åbent, da der så kun kræves et tilsyn dagligt. De snakkede om 7-19 eller
8-20. Hvor vi idag må flyve til 19 - var det vist. Erik foreslog så, at brugerne
af pladsen kunne tage tilsynet i weekenden.
Administrationen af
flyvepladsen skal fremlægge deres forslag til besparelser og ekstra indtjening
for Teknik og Miljøudvalget til efteråret.
Derudover nævnte de mulighed
for øget brugerbetaling, uden at komme det nærmere end om prisen på benzin
afspejlede de faktiske administrationsomkostninger. Og så nævnte de og
muligheden for reklameindtægter. Men det hørte vi ikke mere til end bare
overskriften.
Nord-syd banen er lukket, fortalte de også. Den skal overgå
til naturgræs, som skal slås (og fjernes) to gange om året. De ville vist også
gerne sælge muligheden for at høste græs på området. Der var vist kommet et
tilbud, som de skulle se på. Men kommunens Park og Vej gjorde det vist til 1/10
af markedsprisen, mkring 36.000 om året.
Men alt i alt var det
faldskærmsklubben der stod for skud. Vi fik direkte at vide, at det hverken var
os eller motorflyveklubben de så som værende et problem.
/Mogens
Lidt status på vedligehold
Kim
Bjørn sendte 13/6 nedenstående status til materielkontrollanter og
instruktører. Vi har fået lov af Kim at kopiere teksten direkte ind i
news:
Kims information:
Kort opdatering på lidt af hvert for dem der skulle være
nysgerrige...
SZD 59: har fået nyt arc og winglet er repareret, den kan
flyve som normalt.......dog, ser i piloter holde på winglet når flyet trækkes
tilbage til startstedet efter ldg, så forklar dem at det skader lakken i
overgangen mellem vinge og winglet....altså revner opstår på den måde. Derfor
holdes der helst i forkanten af vingen eller evt bagkant, IKKE i
winglet.
Dimona: næsehjulskåbe og winglet er repareret. Winglet efter
hangarskade (glæder mig til porten bliver bredere da det er 2 gang jeg fikser
samme skadestype på samme winglet) og mht næsehjulskåbe, vil i ikke nok prøve
ikke at lande på næsehjulet da det ikke er designet dertil :-) den var ganske
grundigt smadret.
ASK: jeg har forsøgt at fikse de revner der var i
forreste canopy. Det er, skal vi sige, en læreprocess for mig og dermed ikke
perfekt men nu hænger den sammen. Jeg arbejder lidt videre på forsøget de næste
gange jeg er på pladsen men den bliver aldrig som ny. SÅ DERFOR vær ekstra
opmærksom på at elever ikke løfter i canopy ventilations lågen, men derimod i
hoodkanten. Desuden løfter/ lukker man ikke ved hjælp af hood håndtag men
derimod ved at holde i hoodkanten....håndtag er beregnet til at låse canopy fast
ikke til at løfte/ lukke canopy i.
LS6......håber at den ganske snart
må flyve med 18mtr, men mangler besøg af kontrollant fra dsvu. Når den
HISTORISKE begivenhed finder sted skal i så sandelig nok få det at
vide.
Tak for hjælpen til div der lige var forbi og gav en
hånd.
mvh
kim bjoern
Medlemsændringer siden
sidst
ingen siden sidst
Aviator
News... udsendes til e-mail adresser der har -
eller har haft - tilknytning til klubben.
Send en mail til newsaaviator.dk (jlm)
hvis du vil frameldes eller
tilmeldes ...eller hvis du har en information at dele med
medlemmerne, eller hvis du mangler en information
...eller noget andet!
Aviator News er mest for medlemmer af svæveflyveklubben - og
kan godt være lidt indforstået - men alle er velkomne til at lytte med.