Aviator
News nr. 86
<<forrige
næste>>
31. juli 2010
Bålfesten d. 17. juli
Bålfesten om aftenen lørdag 17. juli var ligeså vellykket som sidste
år. Tovholder Kim bød velkommen til både vore egne
medlemmer, til deltagere fra Ferslev som var inviteret til at
flyve fra pladsen hele weekenden, og til deltagerne i
kunstflyvningskurset FlyINverted, som skulle startede søndag morgen
efter bålfesten.
Erik havde, som sædvanligt ( ...fristes man til at
sige), tilbragt eftermiddagen med at passe grillbålet omkring de
spydstegte lam. Det er stor kunst at få bøgebrændet og lammene til at
blive helt perfekte til middagen. Med de rette krydderier osv. Godt
arbejde Erik.
Selve festen blev næsten i sidste øjeblik flyttet til
vognhangaren. Store regnvejr truede, og den risiko ville arrangørerne
ikke tage.
.
FlyINverted 2010 Steen Thomasberg fortæller...
Lørdag d. 24/7 sluttede FlyINverted 2010 lige så
vellykket, som det startede med bålfesten d. 17/7.
Det er nu 15 år siden det første FlyINverted blev afholdt
i 1995. FlyINverted afholdes stadig tro mod det der var tanken for 15 år siden -
at det skal være hyggeligt og der skal være fokus på omkostningerne, for at det
ikke bliver prisen der afholder piloter fra at tage en uddannelse i avanceret
kunstflyvning. Der er selvfølgelig sket en udvikling imod mere struktur og bedre
uddannelsesmateriale, og de seneste 3 år har kursusdelen på FlyINverted været
DSvU's officielle kunstflyvningskursus i dansk SveDaNor regi.
At være tovholder på et sådant arrangement er virkelig en
fornøjelse, da jeg møder stor opbakning fra alle i klubben.
Hvert år stiller jeg kursusdeltagerne det spørgsmål om
det havde været bedre, hvis kurset havde været holdt på Arnborg - og hvert år er
svaret det samme over hele linien - et rungende NEJ!
På spørgsmålet om hvorfor det er er bedst at afholde
kurset / kunstflyvnings sommerlejeren på EKVH, så er der bl.a. følgende
begrundelser:
-
Sikkerhed. Hvor Arnborg ligger i det flyvemæssigt tæt
trafikerede midtjylland, så ligger EKVH forholdsvis uforstyrret og får god
hjælp af tårnet i Aalborg til at holde trafik væk. Derfor er det forholdsvist
sjældent at vi har "gæster" i kunstflyvningskassen.
-
Alt det nødvendige forefindes på pladsen - der mangler ikke
noget.
-
Effektivitet. Asfalt, og græsbanerne nord og syd for
asfalten, gør at startafviklingen er meget effektiv og smidig.
-
Afslappet tone. Aspiranterne bemærker også at sikkerheden
er i top, men at alt alligevel forgår uden at der bliver råbt og skreget for at
få tingene til at fungere.
-
God/hyggelig atmosfære. Pladsen, klubhuset, hytterne, den
omgivende natur samt ikke mindst klubbens egne medlemmer der ikke deltager i
kurset, giver en god og hyggelig atmosfære.
-
God mad. Deltagerne laver selv maden, i stedet for at få
den serveret i kantinen på Arnborg. Foruden det er med til at give noget
stemning/hygge, så gør det også at kvaliteten af det vi får at spise overgår
Arnborg.
-
SZD-59 Acro. Ingen kender til fulde begreberne overstadig
lykke, vild begejstring og højtråbende jubel, før de har set og hørt en
pilot/aspirant der lige er landet efter sin første kunstflyvningstur i SZD-59
Acro :-)
Ovenstående er blot nogle få af de mange positive
tilbagemeldinger jeg får i løbet af ugen. Sikkert er det, at deltagerne forlader
pladsen efter en sådan uge med et meget positivt indtryk af klubben, som de
tager med sig rundt i landet og dermed giver god PR for klubben. De tre der blev
uddannet i år (alle tre fra Sjælland) spurgte om vi kunne lave et weekend
arrangement senere på året, og de drøftede også om de skulle gå sammen om at
købe en SZD 59 Acro eller melde sig ind i Aviator.
Så selvom kurset/sommerlejeren måske har givet gener for
nogle, i form af at ASK-21 og Dimona var reserveret og området nord for pladsen
var "forbudt område", så mener jeg at de gener har været små i forhold til den
gode PR og omdømme vi får rundt omkring.
De lidt mere hårde fakta for FlyINverted 2010 er:
Alle dage var der "perfekt vejr", hvor vi de første varme
lumrede dage var begunstiget af skærm i form af høje skyer. Alle dag fik
aspiranterne fløjet "max" med 5 ture hver.
Fuld uddannelse og tilladelse til avanceret
kunstflyvning:
- Palle Juul Jensen, ØSF
- Sverre Eplov, Midsjælland
- Troels B. Morsing, Midtsjælland
"Omskoling" og tilladelse til kunsflyvning med
svævefly (fra Chipmunk, Stampe og Christen Eagle):
Tilladelse til at virke som instruktør i avanceret
kunstflyvning:
Desværre var der 2 aspiranter der ikke kunne gøres færdige. Den
ene trak sig torsdag og den anden har behov for mere flyvetræning.
Jan Maxen, der er international dommer i kunstflyvning, holdt
en aften et glimrende indlæg om hvordan kunstflyvnings konkurrencer afholdes og
hvad det er dommerne kigger efter. Lis havde i forvejen blod på tanden m.h.t. at
prøver kræfter med konkurrence og Michael Nyrup fik det også. Jeg er sikker på
at Jans indlæg har ansporret flere, så vi forhåbentligt snart kan få afholdt
vores første konkurrence i Danmark, samt blive repræsenteret ved skandinaviske
og andre internationale konkurrencer.
Lis Arneberg bliver sandsynligvis den første danske
kunstsvæveflyver der kommer til at deltage i det Skandinaviske mesterskab. Det
er utroligt flot og friskt af Lis at være så målrettet. Lis flyver ellers i
Midtsjælland, men efter hun blev uddannet sidste år, meldte hun sig ind i
Aviator for at kunne flyve SZD-59 Acroen. Hun tager den lange tur fra sjælland
med tog og bus så ofte hun kan, for at træne hos os. Giv derfor Lis alt den
støtte og opbakning hun har behov for, så både hun og RUX kommer til at
repræsentere klubben udenfor landets grænser!
M.h.t flyvning har vi vist sat ny rekord:
Antal slæb: 201 slæb i alt
Slæb fordelt på slæbefly:
Klubbens fly:
- ASK-21: 71 slæb (af ca 18 minutter pr. slæb)
- SZD-59 Acro: 38 slæb (hvoraf Lis står for de 18!!)
Jeg er utrolig glad for og meget stolt af at være medlem af Aviator. Dels
på grund af at klubben giver opbakningen til et sådant arrangement, men også
fordi klubben er så fremsynet at der skal være plads til både strækflyvning og
til dem der vil noget andet end det. Husk derfor på at f.eks. successen for
SZD-59 Acroen ikke kan måles i timer og strækkilometer - Acroen kommer til sin
fulde ret som kunstflyvningsfly, med kort vinger, skyfri himmel og ingen termik!
Husk også på at det med tipper og vinglets er fortræffeligt i termikken, når
LS-6 og LS-10 er taget ;-)
Endnu engang tak for den store opbakning!
Med venlig hilsen
Steen Thomasberg
Nyt medlem?
Og hvem er dog dette unge medlem?
...billede fundet i gammelt certifikat
Medlemsændringer siden
sidst
Mark Møller Olsen, nyt FTST medlem, velkommen.
Jakob Fonslev, udmeldes
Filip Ravn, udmeldes
Morten Grosbøl, udmeldes
Bjørn Bæhr-Larsen, skift til Aktiv3
Poul Erik Thomsen, skift til Aktiv2
Aviator
News
Der udsendes e-mail til adresser der har - eller har haft -
tilknytning til klubben, når en ny aviator-news lægges på
hjemmesiden. Send en email til newsaaviator.dk (jlm)
hvis du vil frameldes eller
tilmeldes. Eller hvis du har en information at dele med medlemmerne,
eller hvis du mangler en information ...eller noget
andet!
Aviator News er mest for medlemmer af svæveflyveklubben - og
kan godt være lidt indforstået - men alle er velkomne til at lytte med.