Aviator
News nr. 88
<<forrige
næste>>
07. september 2010
Seminaret med Ib Braes 25. august 2010 (se inbydelsen i forrige news)
Poul
Guldbæk, fmd Aalborg Aero Sport, bød velkommen og indledte aftenen med
et par betragtninger: Hvis man bruger 10.000 timer på en sag og
samtidigt bruger hovedet, kan
man blive ekspert. Man kan også bruge 10.000 timer uden samtidigt at
bruge hovedet, så bliver man ikke ekspert. Man kan også blive ekspert
uden selv at bruge 10.000 timer, ved at bruge andres timer.
Således ville han glæde sig til at lytte til Ib Braes' erfaringer.
Spredte notater fra foredraget...
* Der ligger på gode dage, et overadiabatisk lag luft på måske 35 m
tykkelse over jordoverfladen, der jævnligt strømmer opad som et
tæppe (jvf
et vandfald), og ikke som en søjle.
* Vær opmærksom på effekten fra f.eks. Horsens fjord, med vind fra denne retning
er der ikke termik på Arnborg, men sikkert lige ved siden af.
* Ib Braes spurgte på et tidspunkt adskillige piloter om deres
udelandingssteder, på dage hvor andre fly var fortsat med at flyve, men de
selv måtte lande, og plottede derefter stederne ind på et kort. Det gav
et mønster i landskabet. Et andet kort med
angivne lave højder og fugtig bund, var næsten identisk med områderne
for piloternes udelandinger. Iagttagelserne gav "termikruter" i landskabet.
* Bakker giver tør bund (vandet synker ned),
og giver megen
termik. Nedbørsområder passer med tørre termikområder, fordi det er derfra cb'er udgår.
* Hvis du kommer i lav højde, så gå vinkelret ind under skygaden. Så
rammer du med sikkerhed. I større højder kan man tillade sig at komme skråt ind.
* Hård McCready flyvning, at "jagte variomeret", giver kun forøget induceret
modstand, med de store rorudslag. Nøjs med at flyve lidt langsommere i
opvind, og lidt hurtigere i synkområder.
* Klassereglerne til grin. Man forsøger at gruppere flyene efter
præstationer, men der er ingen regler for f.eks udtærsklingshøjder, og det kan give langt større fordele.
* Hvor det er muligt at flyve højt, er det mange gange bedre at blive
hængende
højt, end at udnytte et glid helt ned til bunden, inden man fanger en
ny boble. Fordi groundspeeden i højden er betydeligt større en ved
lavere flyvning.
Der
var 61 tilhørere til foredraget. Ib Braes havde
desværre problemer med computeren, at få vist alle billederne han
havde forberedt at fortælle om. Det ærgrede ham. Men han brugte
så tavlen at lave et par illustrationer på.
Helge Hald går på pension
Helge Hald har efter mange års virke hos Dansk Svæveflyverunion valgt at gå
på velfortjent pension ved årets udgang.
I denne anledning indbyder Dansk
Svæveflyver Union til afskedsreception
Fredag den 1. oktober 2010 mellem kl.
14.00 og 16.00
Vi har også i dag modtaget klubmeddelelse
fra Unionen, med betragtninger fra formand Poul Hørup om
generationsskiftet i Dansk Svæveflyver Union. Poul Hørup fortæller
bl.a. om forventede ændrede servicebetingelser overfor medlemmerne og
klubberne.
Medlemsændringer siden
sidst
Hanne Anegaard Nielsen, nyt Aktiv3 medlem. Velkommen.
Karen Bente Holmgaard Andersen, skift til passiv.
Peter Clemmen Madsen, skift til passiv
Aviator
News
Der udsendes e-mail til adresser der har - eller har haft -
tilknytning til klubben, når en ny aviator-news lægges på
hjemmesiden. Send en email til newsaaviator.dk (jlm)
hvis du vil frameldes eller
tilmeldes. Eller hvis du har en information at dele med medlemmerne,
eller hvis du mangler en information ...eller noget
andet!
Aviator News er mest for medlemmer af svæveflyveklubben - og
kan godt være lidt indforstået - men alle er velkomne til at lytte med.