Aviator
News nr. 123
<<forrige
næste>>
04. februar 2014
Ordinær generalforsamling
Du indkaldes hermed til ordinær generalforsamling lørdag d. 22. marts
2014 kl. 13:00 i klubhuset på EKVH.
Dagsorden ifølge vedtægternes §5.
Forslag til behandling på generalforsamlingen skal være bestyrelsen i hænde
senest d. 22. februar 2014.
Beretning, regnskab, forslag m.m. offentliggøres på klubbens hjemmeside
www.aviator.dk senest d. 14. marts 2014.
Vel mødt!
Bestyrelsen i Aviator - Aalborg Svæveflyveklub
Flyudlån 2014 -
ansøgningsfrist forlænget
Ansøgningsfristen for lån af fly i 2014 var ifølge bestyrelsen 31. januar. Der
er dog opstået tvivl om hvorvidt dette har været meldt tydeligt ud?? Derfor er
fristen forlænget til den 15. februar 2014. Senere ansøgninger er stadig
mulige. Men ansøgninger indkommet senest 15. februar har førsteprioritet, og
ansøgerne vil hurtigst få besked. Inden den 31. januar var der indkommet en
række ansøgninger som bestyrelsen har godkendt: http://qnh.dk/aviator/aviatorflyudlaan.htm
Ansøgningsblanketten finder du på hjemmesiden under "regler, blanketter ... (...linien opdateret 27. feb. 2014)
Resume fra flyvechef/s-kontrollant møde den 25-1-2014
Alf Søe-Knudsen, flyvechef Aviator Aalborg
Svæveflyveklub
Gennemgang af, hvordan det i 2013 stod til med
gennemførte S-kontrollantbesøg i klubberne. Kort sagt, så er det tre år siden
vi i Aviator, samtidig med Skive, Viborg og Billund, havde det sidste besøg, så
vi kan nok godt forberede os på et i Aviator i år!
Noget af det, DSVU havde bemærket i
2013-besøgene i de øvrige klubber, var manglende politiker omkring flyvning i
udlandet samt for udsætning af turbomotorer. Der ud over vil der i 2014 også
være fokus på værkstedsorden, spiljournaler samt spilstarter og test af
wirebrud med dagens instruktør.
Under gennemgangen af havarier blev det også
nævnt, at der er kommet nye definitioner på, hvad der skal gøres i tilfælde af
alvorlige hændelser. Det er derfor værd at studere BL-8-10A og AIC B 21/13. Det
vil her nok være en ide at udarbejde en tjekliste til Aviators fly, så piloten
ved, hvad han/hun skal gøre, hvis uheldet er ude.
Det skal her lige bemærkes, at man, ved havari
med udenlandsk registrerede fly, der opereres i danske klubber, som
udgangspunkt skal gøre det samme, som hvis uheldet er ude med et OY- registeret
fly.
Som det ser ud nu, kommer vores skoleaktivitet
til at foregå under DSVU ATO (Approved Training Organisation) fra 8. april
2015. Uddannelser påbegyndt før denne dato skal være færdig gjort inden den 8.
april 2016. Da de nye regler ikke har den todelte instruktøruddannelse, som vi
har nu med HI- og FI-kurser, skal vi have alle vores HI’ere udannet til FI
inden d. 8. april 2015. Der vil dog for de HI-instruktører, der uddannes i
2014, blive afholdt et FI-kursus i 2015. Der ud over skal de nuværende FI’ere
på et af de tre efteruddannelsesseminarer, der afholdes i efteråret 2014. Det
skal lige nævnes, at der i år vil blive afholdt tre FI-kurser samt et
HI-kursus.
Rent praktisk kommer de nye regler højst
sandsynligt til at betyde, at vi ikke længere må skole folk alene på TMG. Vi må
dog bruge op til 7 timers TMG-flyvning under svæveflyvningsuddannelsen.
Det skal her også bemærkes, at mange af vores
hidtidige indstiksbeviser vil blive erstattet med certifikater og et
dertilhørende udstedelses gebyr. Så hvis du fx ønsker et slæbebevis eller
kunstflyvningsbevis, vil der nok være ca. 1100kr at spare ved at få det gjort i
2014.
Det skal også nævnes, at når ATO’en kommer op
at køre, vil vores teoriprøver blive afholdt på AMU-centre. Dette sker for, at
disse kan afholdes digitalt på samme måde som alle andre prøver under
trafikstyrelsen (krav fra trafikstyrelsen). Fordelen for os vil her være, at
der kan afholdes prøver flere gange om året end nu.
For flere detaljer omkring de nye certifikat
regler se:
http://www.egu-info.org/dwnl/Part%20FCL%20for%20glider%20pilots.pdf
mvh Alf
S-teoriundervisningen...
...er i fuld gang. Her et
billede fra tirsdag aften d. 21. januar.
Den nye hjemmeside
Lars Brodersen fortæller, at den nye hjemmeside ser
ud til at gå i luften d. 1. marts
2014, selvfølgelig på webadressen www.aviator.dk. Der kan i den forbindelse
forekomme et mindre afbrud i at der overhovedet kommer noget på skærmen. De
email-baserede chat-funktioner, som vi kender i dag, bliver lukket og slukket
for altid ved samme lejlighed. Der følger mere information om den nye
hjemmeside inklusive det nye chat-forum inden d. 1. marts.