Nyt kontingentsystem ?
Frank Sandeløv sendte i
fredags den seneste udgave af langtidsbudget m.m. til
arbejdsgruppe, bestyrelse, m.fl..
Arbejdet er jo som bekendt
forberedelser til et forslag om en ny kontingentstruktur i klubben. Det
er planen at forslaget skal være klar til generalforsamlingen.
Vi
har aftalt i dag, at hele indholdet
af Franks email videresendes til medlemmerne i en AviatorNews, det sker hermed...
-----
Original Message -----
Sent: Friday, February 13, 2009 8:15 PM
Subject: Langtidsbudgettering
Hej alle
Så skulle det være så vidt, at der er et
fuldt sammenligningsgrundlag mellem nyt forslag og gammelt system.
Jeg vedhæfter 3 scenarier i henholdvis
vort nuværende system og tilsvarende i det nye. Disse er
skrivebeskyttede, men hvis der er nogle der har tid og lyst til at
lege med forudsætningerne har jeg vedhæftet en grundfil af begge
systemer, hvor man kan arbejde på arkene "økonomiske
forudsætninger", "medlemsstatus", "aktivitetsoversigt",
"investeringer" og "aktivsalg".
De andre sider er hægtet sammen med
disse forudsætningssider og giver resultaterne på driftssiden og de
endelige hovedtal.
Beregningerne har en svaghed, hvilket er
renteberegningen af klubbens indestående på kassekreditten. Så længe
der er indestående er beregningen korrekt, hvilket er tilfældet de
første år afhængigt af hvilket scenario vi vælger.
I alle beregningerne er på
investeringssiden medtaget, hvad der må forventes nødvendigt i
forhold til opgradering af fly, radioer, jordmateriel, klubhus og
instrumenter.
Som aftalt er der desuden medtaget en
afskrivning på kr. 50.000 årligt på fly, resten følger de gængse
retningslinier.
Derudover er der indlagt en investering
i 1 selvstartende 1-sædet fly samt 1 selvstartende 2-sædet i
slutningen af planlægningsperioden.
I resultatet for 2009 ses en forskel i
resultatet på ca. kr. 19.000 i sammenligningen mellem de 2 systemer
med en fordel til det gamle system. Imidlertid er aktiviteten i det
nye system konservativt sat, hvorfor denne forskel relativt hurtigt
kan udlignes.
Kontingentsatserne er sat til at være
ens for fuldt aktive i begge systemer kr. 600 pr. måned +
Unionskontingent kr. 110 pr. måned.
Resultatet før afskrivninger ser
herefter således ud for 2009
Nuværende
system Nyt System
Status quo medlemsmæssigt kr. 137.776 kr. 118.319
Forsinket salg af
fly kr. 132.503 kr. 113.052
Svag medlemsfremgang kr. 137.776 kr. 118.325
Det vi ender med er om vi tør satse
19.000 på at indføre et nyt system der potentielt kan give plads til
langt flere medlemmer med et mere differentieret brug af klubben.
Hvis man ser på medlemsfremgangsscenariet skal der ikke ret mange
medlemmer til, at vi for alvor begynder at se nogle økonomiske
resultater der giver grobund for en større økonomisk frihed.
Endelig ser det egentlig ikke helt så
skidt ud med økonomien, som man kunne frygte; der er lidt spillerum
endnu, men man skal helt klart være klar til at ændre retning, hvis
vi ikke kan gøre klubben mere attraktiv.
Umiddelbart ser den mest nærliggende
løsning være at sælge LS-10, hvis vi ikke kan øge medlemstallet.
Dette giver umiddelbart den største økonomiske effekt, mens det
samtidig giver plads til at kunne købe en brugt selvstarter, som har
været højt prioriteret blandt medlemmerne i medlemsundersøgelsen.
Jeg vil ikke skrive mere denne gang, men
lade dokumenterne tale for sig selv.
Med venlig hilsen
Email fra Niels Præstegaard
p.t. Canada:
Sidste
AviatorNews var ikke
mange timer gammel, inden redaktøren modtag en email fra Niels Præstegaard, som jo p.t. er bosat i Canada. Der stod nemlig i News'en, at vores
gamle Ka7 rejste af sted til Finland en sommerdag. Det var en fejl,
skrev han. Vi
skal ikke trætte læserne med hvordan fejlen opstod, men den er prompte
korrigeret. Tak for input. Og efter aftale med Niels, får læserne også
teksten fra hans mail...