Aviator News nr. 55
<<forrige
næste>>
11.
februar 2009
Fra medlemsmødet 10.
januar
Ikke overensstemmelse? Frank Sandeløv
havde forberedt en gennemgang af den store medlemsundersøgelse fra sidste
år. Han undrede sig bl.a. over, hvordan der tilsyneladende ikke er
overensstemmelse imellem stemmerne på generalforsamlingerne, og på
medlemmernes ønsker ifølge den store medlemsundersøgelse fra sidste år.
Frank fortalte, at han klart kunne læse ud af besvarelserne i
undersøgelsen, at medlemmerne
ønsker at have adgang til flere fly - og jo så nødvendigvis også
accepterer billigere fly. Men dét til trods, så har
generalforsamlingerne de sidste mange år hver gang besluttet, at vi skal have
mere attraktive fly, og så til gengæld lidt færre fly ( ...vi har jo
gentagne fastholdt købet af en ny LS10, og samtidigt sat flere af de
ældre fly til salg). Det undrer ham, hvordan den forskel opstår? Han
luftede bl.a. en teori, at på en generalforsamling kan medlemmerne følge nogen
stærke meningsdannere, mens man derhjemme sætter krydset anderledes i en
medlemsundersøgelse? Der kan sikkert også tænkes andre sammenhænge?
Passive ville godt flyve igen. Mange forhold fra medlemsundersøgelsen blev nævnt på mødet. Mange flere end der nævnes hér. Bl.a. skulle klubbens medlemmer have i gennemsnit 1100 starter, men til gengæld kun ringe strækerfaring. Og vi husker at flere passive (og tidligere medlemmer) skulle have givet udtryk for, at de faktisk godt ville flyve lidt igen, hvis der kunne konstrueres en ordning for lav aktivitet, som er mere overkommelig. F.eks. halvdagsophold i klubben, og en ordning som også økonomisk tilgodeser piloter, der ikke bruger klubben så meget.
Data: Frank sendte
efter medlemsmødet data til arbejdsgruppen. "Hermed de data der blev præsenteret i
går på medlemsmødet. Jeg har ikke vedhæftet selve
medlemsundersøgelsen, da den tidligere er fremsendt og tilgængelig
på nettet. Til gengæld har jeg vedhæftet en ekstra
sammenligningsmodel og bygget den op, så alle kan lege med
kontingent, time, tacho og minuttakster, så man via graferne kan
danne sig en ide om, hvordan de forskellige satser spiller sammen og
kan frembringe sit eget ønskede skæringspunkt. God fornøjelse. Frank Sandeløv"
aktivitetsopgørelse Aviator 2008.xls
Baggrundsdata kontingentsammenligning større differentiering.xls
Baggrundsdata kontingentsammenligning.xls
Debatoplæg
gebyrreglement.doc
Arbejdsgruppen har siden medlemsmødet haft et fællesmøde med bestyrelsen
(d. 5. februar), og Frank arbejder herefter videre med et oplæg til en
ny kontingentstruktur. Vi håber oplægget kan nå at blive klar så det kan
diskuteres, og fremlægges som beslutningsforslag til
generalforsamlingen.
Generalforsamlingen er indkaldt
Der er udsendt
rettidige indkaldelser til ordinær generalforsamling
d. 21. marts kl. 10:00 - direkte til de stemmeberettigede medlemmer.
Forslag til generalforsamlingen skal være formanden i hænde senest 21. februar. Som vi fortalte i
aviatornews046.htm, så udsendes de
fleste indkaldelser nu kun på e-mail. Kun 6 af de stemmeberettigede
medlemmer har af
forskellige årsager ikke accepteret denne fremgangsmåde. Så det er langt
enklere at indkalde nu, end det har været tidligere.
"Hej alle
Det er efterhånden længe siden vi har
fløjet i vores Dimona... men nu nærmer det sig. Vi havde besøg af
SLV den 11. december, hvor flyet var vedligeholdt og blevet pudset
og poleret mm. Det var kontrollanten sådan set helt enig i og havde
kun en mindre bemærkning til flyet.
Så gik man i klubhuset for lige at
tjekke papirer..... og så begyndte det....
Vi må nok desværre konstatere, at der
stort set ikke var orden i ret meget. Alt lige fra ELT udstyr,
forbindingskasser og vedligehold manglede korrekt
dokumentation og var derfor ikke i orden. Vi må konstatere, at vi
bare ikke har været gode nok i vores papirarbejde. Siden har Nils de
Vos arbejdet hårdt på at få stykket dette puslespil sammen. Vi er
nogle der har hjulpet, ingen nævnt ingen glemt, men det har kostet
rigtig mange timer. Lige nu står vi og mangler kun en JAR45
blanket på en kurs gyro, hvor vi desværre måtte købe en ombytter for
at nå i mål, inden vi kan få papirerne af sted til SLV for endelig
godkendelse. Vi HÅBER og tror på at papirerne kan komme af sted i
denne uge. Samtidig har Nils også lige gennemført
vores første "egen udførte" 100 timers eftersyn, så når papirerne
kommer retur er den klar til 100 timers ny og spændende flyvning.
Vi har lært utrolig meget af denne
omgang. Dels om flyet, som vi haft adskilt og passet, men ikke
mindst om papirer generelt. Det vil i sikkert alle komme til at se,
for der er nok nogle ting vi skal have gennemgået på de andre fly
også. Ting vi som svæveflyvere anser for små og helt utrolige, men
når der står i håndbogen der skal være et bestemt instrument.... ja
så skal der altså også være det pågældende instrument... og der skal
være en blanket på instrumentet der viser det virker ...også når det
er monteret i flyet. Og når der ikke står noget i håndbogen om en
Falck forbindingskasse, ja så må den ikke være der!
Bortset fra disse småting....har vi et
utroligt flot fly, der er meget velholdt og pæn ud -og indvendig. Så
pas godt på den, og få rengjort den regelmæssigt, så er det noget
nemmere for os om vinteren.
Fortsat god vinter fra ham der så
antydninger af cumulusser i går.
Jesper"
Vores gamle Ka7
Vores
gamle Ka7 er dukket op på et billede fra Østrig. Gert Frikke sad og bladede i
sidste nummer af VGC News, og fandt billedet, som
han sendte til News. Billedet stammer fra en 9-siders reportage fra 36. Int.
Oldtimer-Segelflugtreffen i Wels 30/7-10/8 2008 hvor Ka7 deltog. Flyet har,
som det ses, beholdt det gamle konkurrencenummer A6 på halen, men har
til gengæld fået finsk indregistrering. Vi solgte flyet i 2003 til den
finske klub, som hentede det på trailer d. 22. november.
Flere af læserne
har i tidens løb tilbragt adskillige timer (mildt sagt) i flyet. Klubben købte
det
i 1971-72 omkring tidspunktet hvor Flyvestation Aalborg Svæveflyveklub
flyttede fra flyvestationen, og ned til Vesthimmerlands Flyveplads (og for øvrigt skiftede navn til Aalborg
Svæveflyveklub). Vi købte flyet af en tysk svæveflyveklub i Rendsburg.
Frem til fusionen i år 2000, var OY-MNX som flyet hed dengang, klubbens
primære skolefly. Stort billede
Aviator News udsendes til
emailadresser der har - eller har haft - tilknytning til klubben.
Send en e-mail til
news"snabela"aviator.dk (jlm)
hvis du
vil frameldes eller tilmeldes Aviator News. Eller hvis du har en information
at dele med medlemmerne, eller hvis du mangler en information ...eller
noget andet!
Aviator News er mest for medlemmer af svæveflyveklubben - og kan godt være
lidt indforstået - men alle er velkomne til at lytte med.
NewsArkiv -
kalender -
udlånte fly -
referater -
bestyrelse.info - aviator.dk