Aviator
News nr. 138
<<forrige
næste>>
1. december 2017
TYVERIET
Efter
det historiske tyveri af Aviators svævefly omkring d.
1. nov., står vi pludseligt i en helt ny situation. Vi troede, at vi
skulle
bruge vinteren på at vedligeholde …som alle andre vintre, men sådan gik det
ikke. Nu
skal vi i stedet pludseligt til at indkøbe erstatninger for de manglende fly.
MEDLEMSMØDE
Vi
indkalder derfor til medlemsmøde lørdag den 9.
december 2017 kl. 10.00 til ca. 16.00(?) i klubhuset.
Som tidligere annonceret på hjemmesiden og på chatten, så er mødets emne: Klubbens fremtidige flystrategi.
Vi
starter med en kop kaffe og lidt brød kl 10.00, og Poul
Guldbæk har lovet at være tovholder på lidt frokost.
Klubben
betaler for brød til kaffen, og Poul er sponsor for
frokosten :-)
For
at få styr på mængderne af mad m.m. vil vi meget gerne
have en tilmelding på denne Doodle ( https://doodle.com/poll/xma6higuh6s9etr8
)
senest på torsdag den 7. december.
Vi
glæder os til en dag med en god snak :-)
GAVEORDNING
Da
vi jo fattes midler til at købe fly for, vil vi gerne
gøre opmærksom på Gaveordningen som giver mulighed for at give en gave
til
foreningen, som kan trækkes fra i skat.
Et
enkelt medlem har allerede givet en gave på 3000 kr. :-)
Alle
beløb, små og store er velkomne, jeg vil dog gøre
opmærksom på at der er en øvre grænse på 15.600 kr i 2017 ;-)
I
finder Unionsmeddelelsen vedrørende gaveordningen for
2017 her: https://medlem.dsvu.dk/medd/2017/1820-gaver-2017/file/menu-id-234
-
og blanketten finder I her: https://medlem.dsvu.dk/grp1100/dokumenter-og-blanketter-i-uhb/240-sv202-10-indbetaling-af-gave-pdf/file/menu-id-117
Bemærk
at beløbet skal være indbetalt så det er registret
på Unionens bankkonto senest den
15/12 2017
Den
udfyldte blanket skal sendes til formanden@aviator.dk -
så underskriver jeg den på klubbens vegne, og sender den til Unionen,
husk selv
at skrive under :-) )
Hvis
I skriver at gaven skal bruges som hjælp til
"Anskaffelse af fly", så vil vi love at beløbet går ubeskåret til
dette formål :-)
Mvh
Jens
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Her
er informationer vedrørende medlemsmødet den 9/10, som
også ligger på chatten.
Kære
alle,
Tak
for alle de input der er kommet på chatten med ideer
til vores fremtidige flyflåde, I må meget gerne komme med flere frem
til mødet
den 9. december :-)
På
bestyrelsesmødet den 28. november kom vi frem til
nedenstående oplæg til drøftelse på mødet den 9. december, vi har taget
udgangspunkt i klubbens strategiplan, jeg har kopieret afsnittet om
flypolitik
ind herunder.
Ideen
er at vi på mødet starter med at finde ud af hvilke
flytyper (og antal!) vi har behov for, ud fra nedenstående oplæg.
Vi
mener vi skal have skitseret to planer:
1.
En plan for hvad vi gør til sæsonen 2018 (beskrevet som
"Fremtidig" minimums-flyflåde (2018))
2.
En plan for hvad vi gør på længere sigt (beskrevet som
"Fremtidig" ønske-flyflåde ("3 års planen"))
Vi
har lavet et udkast til flysammensætning af begge planer
herunder, der kan bruges som udgangspunkt for drøftelsen.
Når
vi dermed har rammerne på plads, vil vi drøfte hvilke
fly der kan udfylde de forskellige "roller".
Vi
har absolut ingen forventninger om at vi, når mødet er
forbi, har en færdig plan for den fremtidige flyflåde, men vi har
forhåbentligt
haft en god snak om fordele og ulemper ved de forskellige løsninger.
Bestyrelsens
ide er at vi efter mødet den 9., laver et
lille udvalg som sammen med bestyrelsen tager beslutning på baggrund af
drøftelserne på mødet.
På
bestyrelsens vegne,
Jens
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Flypolitik
("klippet" fra klubbens Strategiplan)
Det
er
klubbens politik at have fly til alle typer af medlemmer og dermed
kunne dække
behovet, lige fra skoleflyvning med grunduddannelse og efteruddannelse
(kunstflyvning, strækflyvning etc.) til stræk- og konkurrenceflyvning.
Klubben
satser på, at disse fly skal være velflyvende nyere fly, der er robuste
og
lette at vedligeholde.
Flyparken
skal som udgangspunkt bestå af en grundstamme på mindst et
2-sædetskolefly, der
kan dække alle skolingsnormer inkl. udvidet kunstflyvning, dertil et
højtydende
2-sædet skole- og strækfly, samt et begynderegnet 1- sædet fly til
videre
træning efter solo.
Klubben
skal også råde over fly i mellemklassen, der er velegnede til stræk- og
fornøjelsesflyvning.
Klubben
skal der ud over som minimum råde over et motorfly (evt. TMG/UL)
velegnet til
flyslæb.
Det
tilstræbes at ved udskiftning af fly, udskiftes til en større andel
selvstartende fly.
Overordnet
beregnes det nødvendige antal af fly på baggrund af antal medlemmer der
forventes at være aktive i klubben. Ud over grundskolingsfly og
motorsvævefly
tilstræbes det at antallet af aktive medlemmer ikke overskrider 8 pr.
flysæde
til rådighed.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Nuværende"
flyflåde
Skoling
Hyggeflyvning
Stræk
Kunstflyvning
ASK-21
2xLS-4
2xLS-4
Puchacz
Puchacz
LS-6
LS-6
ASK-21
Junior
Duo
Discus
Duo Discus ACRO
(Junior)
(Puchacz)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Så
er spørgsmålene (bl.a.):
Skal
vi
·
Stadig
have 3 tosædede fly?
·
Have
et højtydende strækfly?
·
Have
selvstartende
fly?
·
Have
fly med hjemhentningsmotor?
·
Evt.
motorer
– benzin eller el?
·
Have
kunstflyvningsfly?
·
Have
maks 10 år gamle fly?
·
Have
UL fly?
·
Have........??
Her
er bestyrelsens oplæg til de to planer:
Plan
1: "Fremtidig" minimums-flyflåde (2018)
Skoling
Tosædet
grundskolingsfly
Ensædet
grundskolingsfly
Stræk/hyggeflyvning
Tosædet
Ensædet
Kunstflyvning
Ensædet
(kan også "Stræk/hyggeflyve" :-) )
Plan
2: "Fremtidig" ønske-flyflåde ("3 års planen")
Skoling
Tosædet
grundskolingsfly
Ensædet
grundskolingsfly
Tosædet
strækskolingsfly
Stræk/hyggeflyvning
Tosædet
selvstarter
Ensædet
(selvstarter?)
Ensædet
Kunstflyvning
Ensædet
(kan også "Stræk/hyggeflyve" :-) )